De ‘Ondergewaardeerde 30’ is onze non-hitlijst en wordt samengesteld door muzikanten en DJ’s. Liedjes die in hun oren nog steeds ondergewaardeerd zijn. Elke laatste donderdag van de maand is er een nieuwe bijdrage.

Eigenlijk was het alleen de vraag wannéér we muzikale duizendpoot Marco Raaphorst naar zijn ondergewaardeerde 30-bijdrage zouden vragen. Niet waarom. Marco heeft zo verschrikkelijk veel gedaan, maar dat is mogelijk aan veel mensen onopgemerkt voorbijgegaan. Louter omdat Marco veelal áchter de schermen werkt, al is ie (logisch) apetrots op zijn palmares.

Chronologisch. Na Braziliaanse muziek (Xangô) en jazz (North Sea Jazzfestival), trad Marco in ’91 toe tot MAM, bekend van het lied Maternité. Naast het gitaarspel, nam hij op het laatste album de arrangementen, samples, computer-editing en achtergrondzang voor zijn rekening. Speelde daarna met Pieter Bon, ook ex-MAM en richtte in 2003 de Melodiefabriek op, waarmee hij tot op de dag van vandaag podcasts edit, aan sound design doet (voor podcasts, apps, film en video) én componeert; instrumentale muziek als een symbiose tussen hi- en lo-fi.

Marco werkte ook mee aan Flick Radio, een dramaproductie voor radio (later voor televisie bewerkt). Hij hielp Tommy America bij de heruitgave van Tjielp Tjielp, maakte de muziek voor een Metropolis-uitzending, stond op het Blog-Artfestival in Den Haag (2009), componeerde muziek voor Jacques Bral’s theaterstuk Blonde Dolly en de time-lapse video Portrait Of Lotte 0 to 16 years. Ook werkte hij samen met Wim de Bie aan diens podcasts Bie’s Warboel en Wim de Bie: de radiojaren – van uitlaat tot podcast.

Sinds 2018 maakt hij de podcast Vervormer over dwaaltochten door de muziek en in datzelfde jaar nam hij met anderen The Record Man op, een ode aan Ron Kane. In 2019 nam hij de EP De Thuisreis op, speelde hij in 2021 met Tommy America in On Stage, het VPRO-muziekprogramma op NPO 3. Oh ja, hij gaf ook nog een sample workshop, voor diezelfde VPRO. Tja, met zo’n staat van dienst waren wij zeer nieuwsgierig naar zijn meest ondergewaardeerde liedje.

Het meest Ondergewaardeerde liedje aller tijden volgens Marco Raaphorst: R. Stevie Moore – The Winner (1975)

R. Stevie Moore laat er geen misverstanden over bestaan in zijn lied The Winner: de winnaar is een loser. Het zou zomaar op zijn vader, Bob Moore, kunnen slaan met wie hij een zeer slechte verstandhouding had. Vader Bob was sessiemuzikant (contrabas) voor onder meer Pat Boone, Elvis Presley en Roy Orbison. Die zeer slechte verstandhouding resulteerde erin dat R. Stevie een ander pad koos dan zijn pa, weliswaar in de muziek maar voor altijd ver weg bleef van de mainstream en de gebaande paden.

R. Stevie Moore wordt beschouwd als de ‘godfather of home recording’ en is één van de pioniers van het lo-fi genre. Niet dat R. Stevie er ooit ook maar één moment bij stilgestaan heeft om lo-fi te willen klinken. Het was simpelweg het gevolg van de methode waarmee R. Stevie zijn muziek opnam. Veel van zijn werk nam hij als multi-instrumentalist al pingpongend met twee taperecorders op. Niet gehinderd qua liedjesdrift en arbeidsethos resulteerde dat vanaf 1966 in bijna 2000 liedjes en meer dan 400 dubbelalbums. Sinds 2020 labelt de man zichzelf als ‘RETIRED’, een woordgrapje.

Heel charmant aan hem vind ik dat zijn muziek extreem divers is, zeg maar gerust: genreloos. En wat ik het meeste van hem bewonder zijn zijn ijzersterke popliedjes. Niet al zijn muziek is op de streamingdiensten te vinden maar je komt met gemak tot een lijst van honderd meesterwerken. Hoewel vrijwel niemand hem kent, moeten we R. Stevie Moore wat mij betreft beschouwen als één de allergrootste songwriters ooit. Ongehoord goed qua melodievoering en bizar origineel qua akkoordprogressies en arrangementen.

Mijn keuzenummer is The Winner, maar dat had makkelijk ook een van die honderd andere tracks kunnen zijn. Dit lied klinkt als een demo (wat je als een compliment moet zien, f#ck de brave netheid van de studiosound!), heeft een uitermate originele akkoordprogressie met daar bovenop een melodie die zich vastvreet in je kop en je nooit meer zal verlaten.

Wie uit mag is A/T/O/S –  Strong Thing. Ik vind de song wat magertjes en qua productie te weinig onderscheidend ten opzichte van de aanvoerders in dit genre: Massive Attack. Lekkere vibe, zeker wel, maar het kabbelt ook teveel wat mij betreft.

Release Artiest en Titel
1962 Wilson Pickett – Let Me Be Your Boy
1966 Eric Andersen – Thirsty Boots
1967 Q65 – From Above
1967 The Byrds – Everybody’s Been Burned
1968 Syl Johnson – Is It Because I’m Black
1968 Margo Guryan – Love
1974 Harry Nilsson – Old Forgotten Soldier
1975 R. Stevie Moore – The Winner
1976 Jerry Jeff Walker – Won’t You Give Me One More Chance
1979 Lee Clayton – If I Can Do It (So Can You)
1990 Ivy Green – Real Slow Burn
1991 Talk Talk – New Grass
1992 Tori Amos – Silent All These Years
1998 Holly Golightly – Your Love Is Mine
1999 Jason Falkner – Holiday
2001 Amanda Kravat – Green (You Can’t Touch Me)
2001 Mr. Len & Jean Grae – Taco Day
2002 Clearlake – Wonder If The Snow Will Settle
2004 PJ Harvey – The Slow Drug
2008 Jim O’Rourke – Pictures Of Adolf Again
2010 Karkwa – Le Pyromane
2012 Reignwolf – Electric Love
2012 2:54 – You’re Early
2015 Agent Fresco – Dark Water
2015 Chie Oyado – I’ll Be Your Lover Too
2017 M-Jo – Buttons I’ve Lost
2018 The Wood Brothers – Happiness Jones
2019 Jesca Hoop – Red White And Blues
2023 Boss Capone & Patsy – Queen Of The World

*Cursief = niet op Spotify

De huidige Ondergewaardeerde 30 is samengesteld uit bijdragen van BazzBlaudzunJaap BootsRonny BorgsteedeBreaking The SurfaceMarcus BruystensJohan BuurkeCashmyraDead Elvis, Seb Dokman, Tessa DouwstraChris FallenPascal GriffioenLenny HelsingSpecs HildebrandRuud Houweling, Kim JanssenDanique van KesterenLavalu, Yorick van NordenRemco Prins, Marco Raaphorst, Hugo RemmeltAafke RomeijnOllie SchmitzArjan SnijdersIlona StokerRick TreffersAd VanderveenPeter VisserRob Wijtman en Paul Zoontjes.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.