Op 19 september 1985 staat er in de Amerikaanse Senaat een rechtszaak op de agenda onder de noemer: Porn Rock. Tegenover elkaar stonden enerzijds de muzikanten Frank Zappa, John Denver en Dee Snider en anderzijds de Parents Music Resource Center (PMRC). Deze laatste was een commissie die vond dat de subtiliteiten in de popmuziek waren ingewisseld voor expliciet taalgebruik en ze vond dat geweld, seks, drugs en occultisme in de muziek verheerlijkt werden. Als voorbeeld van deze verloedering had de PMRC een lijst samengesteld met muzieknummers; de Filthy Fifteen. Zoals te verwachten, was de publicatie van deze Vieze Vijftien juist een enorme boost voor deze artiesten. In deze blog komen tweewekelijks alle vijftien liedjes voorbij, met steeds de vraag: waarom de PMRC ze vies, vuil of zelfs vulgair vond?
AC/DC – Let Me Put My Love Into You
Of ik hem zou gebruiken als openingszin, weet ik niet. Maar duidelijk is ‘ie wel. Het blijft voor mij de vraag waarom de PMRC juist dit nummer van AC/DC op de lijst heeft gezet. De track is nooit uitgebracht als single. Daarnaast is Back In Black uitgebracht in 1980 en op het moment van publicatie van de Vieze Vijftien al vijf jaar oud.
In die tijd heeft het album de status bereikt van best verkochte album aller tijden. Misschien dat daarom het vizier op ze werd gericht. De masculine hardrock van AC/DC is overladen met verwijzingen naar seks. Bij What Do You Do For Money, Honey en Givin The Dog A Bone, die op het album voorafgaan aan Let Me Put My Love Into You, hoef je de lyric sheet niet te raadplegen over wat er nu precies bedoeld wordt. De band bezingt níet hoe een Zwolse topchef met eenvoudig karwijzaad haute cuisine wist te maken, om niet willekeurig maar iets te noemen. Nee, het zijn de simpele piemelgrappen die gemaakt worden in een jongensband.
Over de songteksten is op een ander vlak ook veel gedoe geweest. Back In Black is het eerste album met zanger Brian Jones. Het jaar daarvoor was enfant terrible Bon Scott overleden. Aan de humor in de band lijkt maar weinig veranderd. En dat klopt ook…veel van de songtitels waren al bedacht door Bon Scott. Jones heeft de werktitels overgenomen en daar, naar eigen zeggen, zijn eigen teksten bijgeschreven. Maar daar dachten de erven Scott anders over.
Heb je de vorige song uit de Vieze Vijftien gemist? Dat maakt helemaal niet uit want hier kan je hem terugvinden: ondergewaardeerdeliedjes.nl/viezevijftien