Op 19 september 1985 staat er in de Amerikaanse Senaat een rechtszaak op de agenda onder de noemer: Porn Rock. Tegenover elkaar stonden enerzijds de muzikanten Frank Zappa, John Denver en Dee Snider en anderzijds de Parents Music Resource Center (PMRC). Deze laatste was een commissie die vond dat de subtiliteiten in de popmuziek waren ingewisseld voor expliciet taalgebruik en ze vond dat geweld, seks, drugs en occultisme in de muziek verheerlijkt werden. Als voorbeeld van deze verloedering had de PMRC een lijst samengesteld met muzieknummers; de Filthy Fifteen. Zoals te verwachten, was de publicatie van deze Vieze Vijftien juist een enorme boost voor deze artiesten. In deze blog komen tweewekelijks alle vijftien liedjes voorbij, met steeds de vraag: waarom de PMRC ze vies, vuil of zelfs vulgair vond?
Mötley Crüe – Bastard
Een bekende psychologische tactiek is om te fantaseren wat je iemand aan wil doen wanneer je belazerd bent en wraak wil nemen. Het is gezond om mentaal je frustraties volledig bot te vieren op de persoon op wie je kwaad bent. Zolang je het maar niet echt gaat doen mag je je gedachten volledig uitleven. Dus doe dat naar hartelust!
Mötley Crüe’s Bastard is hiervan het perfecte voorbeeld. De band is bedrogen door hun voormalige manager Willy Pay. Ondanks het grote succes van debuutplaat Too Fast For Love verdienen de bandleden zelf helemaal niets. Het klassieke rock ‘n roll-verhaal waarbij de manager met het geld wegloopt. Helaas kon de PMRC niets met een dergelijke wraakzuchtige psychologische duiding en kwalificeerde de track als Violent.
De PMRC zorgde ervoor dat de Explicit Lyrics-sticker verplicht werd wanneer de teksten te pikant of brutaal werden geacht. Iedereen die in de jaren negentig is opgegroeid kent de sticker. Voor het publiek gold het meer als symbool van coolness dan dat het voor afschrikking zorgde. Noem het functioneel exhibitionisme: de Crüe bracht vervolgens de single Girls, Girls, Girls uit met hun eigen variant op de sticker: ’Special Limited-Edition X-Rated Package’. Het werd de best verkochte single in de carrière van de band.
Heb je de vorige song uit de Vieze Vijftien gemist? Dat maakt helemaal niet uit want hier kan je hem terugvinden: ondergewaardeerdeliedjes.nl/viezevijftien