Op 31 mei is Carel Copier overleden, de ‘oer-drummer’ van Doe Maar. Hij werd 72 jaar oud. Was hij de Ringo Starr naast het tandem Henny Vrienten en Ernst Jansz, de Lennon & McCartney van de Lage Landen? Je zou het bijna zeggen, ware het niet dat de hitmachine pas goed op gang kwam toen Carel Copier de band al had verlaten.

En er zijn nog meer verschillen met Ringo. Ten eerste kon Carel Copier naast een potje drummen – zo speelde hij de superstrakke backing van Sinds 1 Dag Of 2 (32 Jaar) – ook een behoorlijk potje zingen. Je hoort hem bijvoorbeeld in de lead op nummers als Verdomme Ik Doe Het Wel Alleen en als tweede stem op Wees Niet Bang Voor Mijn Lul en Dansen Met Alice. Tijdens het afscheidsconcert in 1984 prees Henny Vrienten hem nog eens: “Hij was een beetje hees, maar volgens ons nog steeds de beste zanger van Nederland”. In 2012 blikte Ernst Jansz terug op de opnamen van Doris Day En Andere Stukken (toen Copier al was afgehaakt): “We misten Carels stem, eigenlijk de beste van ons allemaal, vooral in koortjes. Dat is eigenlijk nooit meer helemaal goed gekomen”.

En Copier kon liedjes schrijven. Samen met Ernst Jansz pende hij Als De Morgen Komt, dat belandde op de eerste titelloze Doe Maar-elpee (1979). Voor Skunk (1981) schreef hij Te Laat en Nix Voor Jou, die laatste samen met Joost Belinfante. Die nummers zong de drummer uit Mill ook als leadzanger. In Nix Voor Jou zingt Carel Copier:

Jij moet nu maar je eigen leven leven
Geloof me dat gaat beter zonder mij

Was het symbolisch voor zijn relatie met Doe Maar? Kort na Skunk stapte hij uit de band. Door zijn stevige drankgebruik was hij sowieso niet te handhaven. Maar Carel Copier was ook op zoek naar meer zekerheid. Wist hij veel dat de grote doorbraak eraan zat te komen. Achteraf was hij niet verbitterd over het missen van de hoogtijdagen, maar hij had wel graag meer gedeeld in het financiële succes. Copier werd opgevolgd door René van Collem (die bleek ook niet te handhaven) en Jan Pijnenburg. Na Doe Maar werd Carel Copier verdienstelijk kunstschilder en later hobbyde hij in de Blues- en Jazzband Boem3.

Maar zijn échte ding was Reggae en Ska. Meer nog dan als zanger en liedjesschrijver, zullen we Carel Copier herinneren als de pionier – nee: uitvinder – van de neder-reggae. We hadden het al over Sinds 1 Dag Of 2. Maar net zo strak klinken Smoorverliefd, Nederwiet, Alice en eigenlijk alles op Skunk. De medebedenker van het Doe Maar-geluid mocht nog twee keer schitteren voor groot publiek: tijdens het afscheidsconcert in 1984 (zie onder) en tijdens de reünie in 2016. “Ik ga ze pakken”, zei Carel Copier en speelde vervolgens de Ziggo-Dome plat.

En nu? Vormt hij daarboven met Henny Vrienten op bas weer die superstrakke ritmetandem van Skunk? De Sly & Robbie van Nederland, maar dan postuum? Ik hoop dat ze weer net zo genieten als vroeger.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.