Het wordt de golden age of Hip Hop genoemd: vanaf mid jaren tachtig tot het begin van de jaren negentig was het wat Hiphop betreft een tijd van variatie, innovatie, en van grote successen. Bij elke nieuwe release leek het genre zich verder te ontwikkelen. We kennen natuurlijk allemaal de aansprekende namen van rappers en crews die toen actief waren. Wat dacht je van Public Enemy, De La Soul, LL Cool J, Run-DMC, en Beastie Boys? Maar er waren nog veel, veel meer goede gouden acts. Eén daarvan die in het grote namen-geweld onterecht wellicht wat ondergesneeuwd dreigt te raken is het Hiphoptrio Jungle Brothers. Deze crew was echter niet onbelangrijk voor het verloop van de Hiphopgeschiedenis. Om verschillende redenen, maar mede ook omdat zij het altijd hebben aangedurfd met een open mind gebruik te maken van verschillende muziekstijlen. Jungle Brothers was bijvoorbeeld de eerste Hiphop-act ooit die met een House-producer ging samenwerken.
Jungle Brothers bestaat uit New Yorkers Mike Gee, Sammy B, en Afrika Baby Bam, en is opgericht in 1987. Ze zijn nog steeds samen en claimen zelfs The Longest Running Hip Hop Group in the World te zijn. In de beginjaren volgden de singles en albums elkaar gezwind op, en de ontwikkeling van de groep ging razendsnel. Een heel belangrijk wapenfeit van de Jungle Brothers is al eens eerder hier besproken: samen met De La Soul en A Tribe Called Quest stond het aan de basis van de Native Tongue-beweging: een collectief van Hiphopartiesten vermaard vanwege de positief ingestelde en Afrocentrische teksten, én vanwege het baanbrekend gebruik van eclectische samples en door Jazz beïnvloede beats. Het eerste album van de Jungle Brothers – Straight Out The Jungle – kan worden beschouwd als een startpunt van die beweging. Op dat album hoor je dus ook voor het eerst enkele gastbijdragen van Q-Tip, van A Tribe Called Quest. Leuk om te weten, de onderlinge relatie was sterk, Afrika Baby Bam gaf Q-Tip zijn artiestennaam en inspireerde hem om zijn project met de naam Quest om te laten dopen tot A Tribe Called Quest.
Mike Gee heeft eens gezegd over het maakproces van het debuutalbum dat ze feitelijke gewoon hun eigen ding deden: We knew we were doing something different, but we didn’t do it because it was different. Wat zeker anders was was de track I’ll House You. De song was eerst niet aan het album toegevoegd omdat gedacht werd dat het een grap was. Oorspronkelijk kwam dit nummer na de release van het debuutalbum apart uit op cassette, maar het is er bij latere persingen alsnog aan toegevoegd vanwege de populariteit ervan. Wat bleek namelijk: DJ’s in clubs draaiden het nummer als een malle. I’ll House You is gebaseerd op het Housenummer Party People van Royal House, geproduceerd door Todd Terry. En diezelfde Todd Terry heeft ook, als we de officiële credits mogen geloven, I’ll House You in ieder geval gearrangeerd. En het resultaat? Een opvallende samensmelting van Hiphop en House. Sommigen beschouwen het nummer als een klassieker, anderen hebben meer gemengde gevoelens. Het is in ieder geval een buitengewoon opvallende track, aanstekelijk ook. Maar wellicht is het – als hier de snobneus even mag spreken – nog wat te weinig in balans en ook redelijk clichématig.
Later wisten de Jungle Brothers met een ander nummer wederom zeer dansbare Hiphop te maken. Maar dan met een meer genuanceerde Dance-injectie. In 1990 werd met het aanstekelijke nummer What “U” Waitin’ “4″? een prima hit gescoord. Ook in Nederland behaalde het een hoge notering. Dit nummer komt van het tweede album van de Jungle Brothers, Done By The Forces Of Nature, uitgekomen eind 1989. In die tijd sprak het album heel erg aan, en ook nu nog is het sprankelend, integer, en funky. Terecht ook dat de topsingle What “U” Waitin’ “4″? erg goed werd opgepikt. Het nummer sleurt je nog steeds de dansvloer op. Als je het nu weer beluistert valt op hoe fris het nog klinkt, en het heeft duidelijk een meer tijdloos karakter dan bijvoorbeeld I’ll House You. Jammer genoeg lijkt deze gouden track uit een gouden tijdperk langzaamaan vergeten te worden. Zonde! Het is dus hoog tijd om dat tij te doen keren, en dat doen we graag bij Ondergewaardeerde Liedjes. Dus waar wacht je nog op? Luister, dans, en laat die vette grijns maar op je gezicht verschijnen.