Er zijn zoveel artiesten die jarenlang moeten zwoegen om maar iets van wat op een klassieker lijkt te produceren. Maar er zijn er ook die in een kort tijdsbestek meerdere nummers schrijven die direct voor de eeuwigheid zijn. Een mooi voorbeeld is Neil Young. Uiteraard iemand die makkelijk lijkt te componeren. Maar toch moest ik bekennen nog meer onder de indruk te zijn toen ik ontdekte dat drie van zijn allerbeste tracks, én Cinnamon Girl én Cowgirl in the sand én Down By The River, door hem in één week waren geschreven. En ook nog eens toen hij ziek was en zware koorts had. Nooit had hij in zijn koortsdromen toen kunnen bevroeden dat juist deze drie nummers in 2021 in de top zes zouden staan in de aan hem gewijde Ondergewaardeerde Playlist van Ondergewaardeerde Liedjes.
Een ander – wellicht meer indrukwekkend voorbeeld – is natuurlijk Dolly Parton. Ze schreef I Will Always Love You en Jolene op één dag. Onvoorstelbaar, nietwaar? Dat ze voor dat soort prestaties nog geen Nobelprijs hebben bedacht. (Ik pleit sowieso trouwens voor een internationale feestdag om het bestaan van Dolly Parton te vieren, maar dat even geheel terzijde.) Ook niet voor de poes is de prestatie van Felix Da Housecat en Miss Kittin. In het jaar 2000 ontmoetten ze elkaar voor het eerst, op een festival in Zwitserland. Alle sterrenbeelden stonden goed blijkbaar want amper 24 uur daarna brachten ze in een studiootje in Genève twee van de meest iconische Electroclash-tracks ooit tot stand: Silver Screen (Shower Scene) én Madame Hollywood.
Electroclash is als genre een samensmelting van Techno, Electro, New Wave en Synthpop. Eind jaren negentig kwam het flink opzetten. Miss Kittin & The Hacker uit Frankrijk waren pioniers in dat genre, net zoals in die tijd een act als Fischerspooner en van bij ons I-F (Ferenc van der Sluijs uit Den Haag, bekend van het nummer Space Invaders Are Smoking Grass). Over Kittin schreef ik al eerder. Haar echte naam is Caroline Hervé. Samen met The Hacker, Michel Amato, was ze – zoals gememoreerd – in 2000 en 2001 Electroclash-historie aan het schrijven. Onder andere met het nummer Frank Sinatra. Maar er volgde nog meer, dankzij haar ontmoeting met Felix Da Housecat (Felix Stallings jr.), een DJ uit de Verenigde Staten. Felix Da Housecat wordt gezien als een exponent van de tweede golf van de Chicago House, en met name met het album Kittenz And Thee Glitz brak hij in 2001 echt goed door. Met name vanwege de buitengewone singles van dat album: What Does It Feel Like? (ook met Miss Kittin) en – dus – Silver Screen (Shower Scene) en Madame Hollywood.
Thematisch gezien lijken Madame Hollywood en Silver Screen (Shower Scene) wellicht wat op elkaar, qua films en sterren, maar muzikaal gezien verschillen de tracks. Ze hebben beiden een eigen uniek karakter. Madame Hollywood is de meer onderkoelde track van de twee. De voordracht en de zinnen van Kittin zijn legendarisch. Het nadeel is dat het nummer al zo snel is afgelopen.
Silver Screen (Shower Scene) is van de twee wat harder en klinkt lekker vet: het beukt. Een heel leuk aspect is dat Felix Da Housecat voor dit nummer een sample heeft gebruikt van een remix van het nummer Passion van The Flirts, een remix gemaakt door… onze eigen Ben Liebrand.
Er is echter wel een probleem met Silver Screen (Shower Scene). Mocht je behoefte hebben op je streamingsplatform van je keuze het nummer te gaan luisteren, dan is de kans groot dat je als eerste wordt doorverwezen naar een nieuwe versie. Dit jaar kwam een remake uit van niemand minder dan David Guetta. Guetta is heel populair en verdient miljoenen. Goed voor hem. Hij doneert vast ook wel aan goede doelen. En wellicht is het een aardige gast. Dat geschreven hebbende… Van het nummer Silver Screen (Shower Scene) had hij met zijn tengels moeten afblijven. Het is buitengewoon knap hoe hij van een onverwoestbare Electroclash-klassieker een geheel bloedeloze smurrie heeft weten te maken. Zorg ervoor dat je deze nieuwe versie links laat liggen. Ga voor het origineel!