Vijfendertig jaar geleden startte het hardrock en metal programma Vara’s Vuurwerk met Henk Westbroek. Het programma heeft voor mij en vele andere liefhebbers van het ‘hardere’ genre een mooie basis gelegd voor heel veel muziekplezier. Daarom een aantal maanden op de eerste dinsdag van de maand een ode aan dit mooie programma van weleer. We begonnen met de Nederlandse bands Vengeance en Helloïse. Na een tussenstop bij Metallica, meteen weer terug naar het Nederlandse Pestilence en vandaag is Sleeze Beez aan de beurt.
Sleeze Beez verdient hier zeker aandacht, want deze band is haast onnederlands. Ik kwam er ook pas jaren later achter dat zij gewoon van eigen bodem kwamen. In deze serie over Vuurwerk, probeer ik een beeld te schetsen van eind jaren ’80 in het rocklandschap. En in dat landschap speelde ook MTV een grote rol. Kabeltelevisie was nog niet zo lang gemeengoed in de Nederlandse huisgezinnen en daar maakte de jeugd gretig gebruik van. Ik durf rustig te stellen dat ik tot de MTV generatie behoor. Wanneer ik als 15-jarige alleen voor de buis hing, dan stond meestal MTV aan en dat was zeker het geval als het programma Headbangers Ball voorbij kwam. Via dat kanaal kwam passeerde met regelmaat Sleeze Beez en zij pasten uitstekend in het rijtje Mötley Crüe, Cinderella, Dokken en later Skid Row voor wie zij in het voorprogramma stonden van een Amerikaanse tour. We hebben het dus overduidelijk over hairmetal.
Na het eerste album Look Like Hell waar eerder over geblogd is, bracht de band het succesvolle album Screwed Blued And Tattooed uit. Buiten onze landsgrenzen waren ze succesvoller, want niet alleen als voorprogramma van Skid Row maar ook op eigen kracht wisten ze door Noord-Amerika en Japan te touren. Het nummer Stranger Than Paradise kwam zelfs in de top van ‘most wanted’ lijstjes bij MTV terecht. Temeer is het bijzonder dat dit nummer of zelfs de band Sleeze Beez de gemiddelde Nederlander weinig zal zeggen. Ik pleit daarom voor een verplichte kijk- en luisterbeurt naar de clip hieronder, want dit is cultureel erfgoed van eigen bodem.
Ondanks het matige succes in eigen land, denk ik dat zanger Andrew Elt een goede zet was voor de band en dat ze daarmee ook écht die internationale allure kregen. Bekende namen als Willem van Kooten en de bij Helloïse genoemde John Sonneveld zagen veel potentie in de band en daar hadden ze gelijk in. Met veel liefde passeerde Sleeze Beez in het programma Vuurwerk en met veel liefde draai ik af en toe nog eens een Beez album.