In juli en augustus blikken we (terug) naar de Summer Of Love. Verhaaltjes over verliefdheid, (verloren) liefdes en relaties, het zomergevoel en de liefde voor muziek.

Vijftig jaar na Woodstock is het mooi om terug te kijken op toenmalige pareltjes. Sommige artiesten braken door dankzij Woodstock, anderen verzorgden er een performance die later iconisch zou blijken in hun hele carrière. Allebei geldt dit zeker ook voor Melanie Safka, beter bekend onder enkel haar voornaam. Ondanks dat ze niet te zien is in de beroemde Woodstock-film en haar optreden op 15 augustus 1969 door de regen ook bijna niet door leek te gaan.

De toen net 22-jarige singer-songwriter uit New Jersey kwam op het festival terecht met dank aan haar producer Peter Schekeryk (tevens haar echtgenoot), die in hetzelfde kantoor werkte als de Woodstock-organisatoren Michael Lang en Artie Kornfeld. Dat ging allemaal redelijk vanzelf, waarbij het hielp dat Melanie net een radio-hitje met Beautiful People had gehad. Ze moest wel even invliegen uit Engeland, waar ze op stel en sprong een muziekstudio verlaat waar toevallig ook net The Rolling Stones opnames maakten.

Melanie memoreert in een interview op BestClassicBands.com hoe ze door haar moeder naar het festival werd gebracht. Dat heette toen nog Aquarian Exposition, waarbij Melanie zelf vooraf associaties had met picknickende families. Het bleek allemaal toch net iets anders, en vooral heel veel groter dan ze kon bevroeden.

Eenmaal backstage bij het podium sloeg de paniek toe. Het duurde allemaal zo lang dat de nacht inmiddels zijn intrede had gedaan. Melanie zou optreden na Ravi Shankar, maar de aanzwellende regen leek roet in het eten te gooien. Melanie vond het al lang goed, want ze was enorm nerveus. Regen betekende minder mensen of zelfs het cancelen van haar optreden. Prima, dacht de jonge zangeres, overweldigd door het enorme festival.

Toch kwam ineens de call dat ze op moest. Een meisje alleen met haar gitaar, op een evenement met zeker 400.000 bezoekers. Let’s welcome a special guest, hoor je de podium-presentator zeggen op de onlangs verschenen registratie van Melanie’s concert op Woodstock. A very nice young lady, a new face. Let’s welcome Melanie! Ze begint wat rommelig aan Close To It All, maar al gauw komt ze op stoom. Sterker nog: in het genoemde interview vertelt ze dat ze tijdens haar optreden een ‘out of body experience’ had. I left my body. I came back to myself singing Beautiful People, but I did have this experience of separating from my body. I went exterior. Zonder gebruik van drugs, haast ze erbij te zeggen. Bijzonder aan het optreden was ook dat er kaarsen rondgingen en werden ontstoken. De organisatie zou het niet veel later verbieden vanwege brandgevaar, maar het gaf aan Melanie’s concert wel een bijzondere sfeer.

Het nummer dat er voor mij heeft meest uitspringt in het slotnummer van haar set, Birthday Of The Sun. Dat belichaamt alles wat het is om als jonge singer-songwriter met alleen een akoestische gitaar ineens op het podium van Woodstock te staan. Je moet er stevig invliegen, want anders bereik je het publiek niet. En dat is precies wat Melanie nog één keer doet in deze toegift, met alles wat ze in zich heeft. Ze ramt op de snaren van haar gitaar en haalt vol uit met haar stem. Wow, wat is dit indrukwekkend goed. Je zou het kunnen vergelijken met het sluitstuk van Nirvana’s MTV Unplugged-sessie uit 1993, waarin Kurt Cobain als een stervende wolf zingt in Where Did You Sleep Last Night.

Hoe toepasselijk is een lied over regen en zon als je net hebt moeten vrezen dat de regen je optreden om zeep gaat helpen? Melanie’s tekst is op zichzelf al prachtig:

So wipe the smirk from your chin
Because if I were to hang my head
I’d miss all the rainbows
And I’d drown in raindrops instead

Al met al een memorabel concert van een jonge artiest wier leven nooit meer hetzelfde zou zijn. Ook al haalde haar performance niet eens de bekroonde Woodstock-film van Michael Wadleigh, die ook nu weer in veel theaters draait.

Volg de Summer Of Love op Spotify:

Helaas niet op Spotify:
Love Gang – Can’t Seem To Win
Axis – Someone

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.