De zomer van 2020 is anders dan alle voorafgaande (en hopelijk alle toekomstige). Reizen kan slechts beperkt en vakantie vieren kan uitsluitend met enige restricties. Nederland is weer ‘hot’ en naar alle waarschijnlijkheid ook de temperatuur in de maanden juli en augustus. Daarom hebben we dit jaar voor het thema Oost West Thuis Best gekozen en bloggen we elke dag over een ondergewaardeerd lied met een knipoog naar de eigen stede of omgeving.
In 1996 zat ik elke zondagavond twee uurtjes aan de knoppen voor de wekelijkse uitzending van After Hours; een bluesprogramma. Vaak (lekker) alleen, maar soms een duo-presentatie met een andere bluesmaat/fanaat. De tracks die gedraaid werden kwamen uit de eigen muziekkast, want de gemiddelde regionale zender en zeker in die dagen had uitsluitend het Top 40-werk in de kast staan. Natuurlijk kwam er wel eens een platenplugger voorbij, maar het was sporadisch dat er wat voor de blueslekkerbek tussen zat.
Echter, ineens vond ik in mei een CD-single van Keb’ Mo’ (een afkorting van Kevin Roosevelt Moore) in het platenbakje voor After Hours. Ik kende hem al, want ik had zijn tweede album op de kop kunnen tikken. Wat ik niet wist was dat er een nieuwe schijf aan zat te komen: Just Like You en de eerste single More Than One Way Home het smaakmakertje was. Natuurlijk heb ik deze direct gedraaid en het tweede uur nog een keer, nadat er belletjes binnen kwamen.
There’s more than one way home
Ain’t no right way
Ain’t no wrong
Whatever road you might be on
You find your own way, ’cause
There’s more than one way home
More Than One Way Home gaat over de herinneringen aan de kinder- en pubertijd. De single is nooit een hit geworden. Volledig onterecht, want het is de perfecte crossover tussen blues en mainstream. Het album daar aan tegen won een Grammy Award. De teller staat inmiddels op vijf gewonnen Grammies van de twaalf nominaties. Tevens is Keb’ Mo’ lid van het No Nukes-project en nam hij deel aan Vote For Change samen met Bonnie Raitt en Jackson Browne. In 1998 speelde hij Robert Johnson in de docufilm Can’t You Hear The Wind Howl en sindsdien in de film Honeydripper en diverse televisieseries. Hij schreef ook het thema van de sitcom Mike & Molly.
Volg ons op Spotify:
Niet op Spotify:
The Reuters – Song 19 (Break Out)