De meest ondergewaardeerde band in Nederland? Phoenix.

Dat bleek toen de Franse band tijdens de slotceremonie van de Olympische Spelen in Parijs optrad. Veel Nederlandse tv-kijkers reageerden teleurgesteld. Phoenix wie?

Dat zegt meer over ons Nederlanders dan over Phoenix. De band brak door in de slipstream van de Franse dancehype van eind jaren negentig. Vrienden van Air en Daft Punk, maar in tegenstelling tot die twee duo’s was Phoenix een band die funky, door Prince geïnspireerde pop speelde; Jamiroquai zonder kapsones.

If I Ever Feel Better werd een bescheiden radiohit. Een typisch Phoenix-liedje: tijdloze pop, op het eerste gehoor vederlicht. Het haalde de Tipparade, waarmee het nog altijd de meest succesvolle single van de band rond frontman Thomas Mars in Nederland is. De albums die de band daarna uitbracht deden niet veel en tegen de tijd dat in 2009 de vierde plaat Wolfgang Amadeus Phoenix verscheen was de aandacht in Nederland volledig verslapt.

Toen gebeurde er iets opmerkelijks. Indachtig hun naam herrees de band, maar wel aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. Singles als 1901 en Lisztomania van het album Wolfgang Amadeus Phoenix werden alternatieve hits in Amerika. Ook won de band een Grammy Award voor het album. De groep was zelfs headliner op Coachella en Lollapalooza. Tegen die tijd had Phoenix een back catalogue opgebouwd met klassiekers die niet onder deden voor If I Ever Feel Better: Too Young, Everything Is Everything, Long Distance Call, Run Run Run, Honeymoon.

Maar Europa, en met name Nederland, sliep rustig verder. Ondertussen breidde Phoenix dat ijzersterke oeuvre uit met albums die geïnspireerd waren door J-Pop, K-Pop en Italo disco. Altijd catchy, altijd tijdloos, en altijd vintage Phoenix. Wat ook hielp: de regelmatig terugkerende bijdragen van de band aan soundtracks voor films van Sofia Coppola; Mars is al jaren met haar getrouwd.

Ik zag Phoenix in 2022, met zeven albums op zak, live in Paradiso. Daar speelde de band twee achtereenvolgende avonden voor een uitverkochte zaal. Het grootste deel van het publiek bestond uit toeristen. Dat concert was een Greatest Hits-set en Mars liet zich, letterlijk, door het publiek op handen dragen.

Nederland slaapt nog steeds door. De enige track in de meest recente Snob 2000 was Nightcall, dat Phoenix tijdens die slotceremonie van de Olympische Spelen met Kavinsky speelde. En dat is nota bene een cover. If I Ever Feel Better valt al een paar jaar buiten de boot.

We weten niet wat we missen in Nederland.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.