In 1999 veroverde een op zijn zachtst gezegd opmerkelijke verschijning de vaderlandse hitparades. De teksten waren veel te plat, de bijbehorende moves veel te ranzig en met de man zelf leek geen fatsoenlijk gesprek gevoerd te kunnen worden. Het was werkelijk waar in alle opzichten fout. Maar Nederland sloot rapper Def Rhymz in de armen. Zijn hit Doekoe steeg door naar de hoogste positie in de hitlijsten.
En ook onze plaatselijke discotheek boekte hem voor een optreden. En zo gebeurde het dat wij op een zaterdagavond, opeengepakt als sardientjes in blik, vanaf de dansvloer naar het geïmproviseerde podium stonden te kijken en de bijzondere performance van de artiest aanschouwden.
Conclusie van de avond: de man was écht gek. Hij schudde en schuurde met zijn kont als was hij een nymfomane bubbling-danseres, klauterde in palen, sprong op de bar en schreeuwde af en toe iets dat op zijn bekende hit leek. Maar we hadden een topavond!
Met dat optreden in het achterhoofd was het echter moeilijk om serieus naar de opvolger te luisteren. Maar die vond ik eigenlijk…. best wel goed! Def Rhymz was de samenwerking aangegaan met Postmen. Samen hadden ze de Doe Maar klassieker De Bom bewerkt tot een heerlijk vrolijke reggae/hiphop-plaat. De single zou uiteindelijk de derde plaats bereiken in de Nederlandse Top 40.
Van de politieke boodschap die in de oorspronkelijke versie van De Bom zat bleef niet zo heel veel over. Maar dat was ook niet erg, want spanningen tussen het westen en Rusland, dat was zóóóó jaren tachtig. Kleine kans dat dát ooit nog eens een keer voor zou gaan komen…
Deze blog verscheen eerder op www.achterindeplatenkast.com
Dennis Def Rhymz Bouman, Nederlands kampioen rappen (1986), had al langere tijd ernstige hartklachten; met drie hartoperaties achter de rug voor een slecht functionerende hartklep, stond hij op de lijst voor een donorhart. Daar kan hij nu helaas vanaf. Hij is in het ziekenhuis (Utrecht) overleden in het bijzijn van vrienden en zijn familie, die dit maandagochtend bekendmaakte.