Hiphop wordt deze maand 50 jaar en dat vieren we! Met blogs over de invloeden op en van hiphop, over samples en crossovers. Over relatieve nieuwkomers en de old skoolpioniers. Een hele maand vieren wij de inventiviteit en creativiteit van hiphop.
Het is 17 november 1998, bijna 25 jaar geleden. Whitney Houston brengt haar eerste studioalbum in acht jaar uit. Whitney zoals we haar nog nooit gehoord hadden. Whitney op haar best. Het is 9 augustus 2023, de dag waarop Whitney 60 jaar zou zijn geworden. Helaas liep haar leven tragisch af. Twee contrasterende gebeurtenissen en allebei een even goede reden om tijdens de hiphop maand over haar te schrijven.
My Love Is Your Love was geen gepland album. Whitney en Clive Davis werkten namelijk aan een compilatiealbum. Tijdens dit proces kwamen ze op zoveel goed materiaal dat ze niet anders konden dan een nieuw studioalbum maken. Altijd als My Love Is Your Love, het nummer, begint, krijg ik kippenvel. Het is een briljante combinatie van soul, hiphop, R&B en reggae en Whitney’s soulvolle vocalen zijn zo ontzettend goed. Toen ik klein was wilde ik het telkens vanaf de radio opnemen op een cassettebandje, maar het lukte me nooit om het hele nummer erop te krijgen.
Hiphop invloeden zijn duidelijk voelbaar op dit album, op nummers als Get It Back en In My Business (met Missy Elliott). Op My Love Is Your Love gaat het vooral om hiphop-soul en neo-soul, subgenres van hiphopmuziek. Kortgezegd een fusie tussen R&B en/of soul en hiphop. Hiphop heeft dus duidelijk invloed gehad op deze genres.
Een van de mooiste voorbeelden van een neo-soulnummer is It’s Not Right But It’s Okay. Darkchild (Rodney Jerkins) produceerde het nummer en hij schreef het ook, samen met LaShawn Daniels, Fred Jerkins III, Isaac Phillips en Toni Estes. Volgens Darkchild is Whitney de beste zangeres allertijden waardoor hij al eerder met haar wilde samenwerken. Een demo van een nummer dat hij voor haar schreef, werd echter jammerlijk door Clive Davis afgewezen. Clive beloofde hem wel dat zijn deur altijd open bleef staan. Uiteindelijk werd It’s Not Right But It’s Okay een feit. Darkchild zei over het productieproces dat Whitney’s stem zo krachtig is, dat hij het nummer op moest voeren om mee te komen met haar stem.
Het nummer opent bijna in a capella. Je weet dan nog niet wat er gaat gebeuren maar je weet wel dat je hier een nieuwe kant van Whitney hoort. En dan komt die beat. Die heerlijke, aanstekelijke en funky beat. Het nummer zet de toon voor het hele album want het is, zoals gezegd, Whitney zoals we haar nog nooit gehoord hadden. Ze probeert nieuwe genres, er zit een bite in haar stem en ze vindt nieuwe creatieve dieptes. Het is anders dan haar voorgaande albums.
Whitney’s vocalen zijn scherp en krachtig. Met enorm veel passie zingt ze over een ontrouwe partner en dat voert ze tot in de perfectie uit. Anders dan in de meeste nummers over dit onderwerp wordt er geen wraak gepland. Whitney keert ook niet huilend terug naar haar geliefde en haar wereld stort niet in. Nu ze weet wie deze man echt is, gaat ze alleen verder. Het nummer wordt beschouwd als een lofzang voor eigenliefde en zelfrespect. Het toont Whitney’s vermogen om via muziek positieve boodschappen over te brengen en haar luisteraars te inspireren het beste uit zichzelf te halen. Whitney zou in 2000 een Grammy winnen voor haar vocale prestaties op het nummer. Hoewel het een Whitney klassieker is, wordt het nummer toch als redelijk ondergewaardeerd beschouwd.
Van het nummer werd ook een remix gemaakt: de Thunderpuss Mix. Deze iconische remix wordt beschouwd als één van de beste remixen ooit. Soms deed Whitney een combinatie van het origineel en de remix live. Het optreden waar ik naar verwijs toont haar geniale podiumprésence, iets dat ook naar voren komt in de videoclip van het origineel. Want Whitney was meer dan alleen een briljante zangeres. Hoe ze het podium volledig commandeerde (en de band daarbij stuurde) was zo ontzettend goed. Ze doorbrak veel barrières voor, met name, donkere vrouwelijke artiesten, en ze was een mode icoon.