Hiphop wordt deze maand 50 jaar en dat vieren we! Met blogs over de invloeden op en van hiphop, over samples en crossovers. Over relatieve nieuwkomers en de old skoolpioniers. Een hele maand vieren wij de inventiviteit en creativiteit van hiphop.

Hiphop met een flinke scheut rock, funky grooves, invloeden uit de ska en reggae en de nodige samples. Krachtpatser Rudeboy, subliem gitaarwerk van Tres Manos, een groovende Magic Stick, de steady bass van Silly Sill en, van onschatbare waarde, het betere knip-plak-sample werk van DJ DNA. Urban Dance Squad it is! Dit gezelschap maakt diepe indruk op mij. Eind jaren 80 is het met Deeper Shade Of Soul meteen raak. Het spreekwoordelijke kwartje valt bij de eerste kennismaking. Anno 2023 tover ik deze Nederhop klassieker met enige regelmaat uit de platenkast tevoorschijn. Ik val vaak terug op Mental Floss For The Globe, het debuutalbum, of draai The Singles Collection op vol volume. Dat geldt, wellicht tot verbazing van de UDS-liefhebbers, ook voor het album Planet Ultra. Niet bepaald het meest gewaarde album van de band. Een aanrader wat mij betreft. Maar ik neem even een muzikale afslag.

Op het moment dat Urban Dance Squad met het debuutalbum Nederland verovert gaat Rudeboy een muzikaal avontuur aan met Guan Elmzoon oftewel DJ All Star Fresh. Het duo vormt samen met twee andere vrienden The Domino Theory. Ze staan zelfs in het voorprogramma van Public Enemy. Er verschijnt slechts één single onder de naam Dom.I.No: Up The Par. Bijzonderheid: het nummer bevat onder andere een sample van The Beatles-klassieker Lady Madonna. Of dat destijds helemaal volgens de regels is gegaan, durf ik niet te zeggen. Het debuut van De La Soul verschijnt in dezelfde periode en zorgt vanwege het gebruik van een flink aantal samples al voor de nodige commotie. In de jaren 80 is het samplen in opmars. Alleen hoe zit het met de rechten? Mag je zomaar ongevraagd muziek samplen en gebruiken? Tegenwoordig is het ‘clearen’ van een sample de normaalste zaak van de wereld. Simpelweg toestemming vragen voor het gebruik van een sample uit een nummer waarop muziekrechten rusten. Bij het clearen wordt een licentie verleend en een overeenkomst afgesloten voor het gebruik. In de jaren 80 staat dit nog in de kinderschoenen en is nog niet alles juridisch geregeld. Met de release van De La Soul’s debuut is het meteen raak. Op het album staat Transmitting Live From Mars. In dit nummer wordt een fragment van You Showed Me van The Turtles gebruikt. De in de jaren 60 succesvolle groep klaagt De La Soul aan vanwege schending van copyright. Het blijft niet bij deze ene aanklacht.

Of Sir Paul ooit aan de bel heeft getrokken bij All Star Fresh en zijn muzikale vrienden durf ik niet te zeggen. En net als bij De La Soul het geval is, blijft het ook bij Dom.I.No niet alleen bij die ene Beatles-sample. Whosampled biedt uitkomst. Up The Par wordt geen hit, maar wordt wel beschouwd als een klassieker in de geschiedenis van de Nederlandse rap/hiphop. In diezelfde periode werkt All Star Fresh aan een nieuw project: King Bee. Dat levert hem in de vorm van Back By Dope Demand een grote hit op. Urban Dance Squad verovert in sneltreinvaart de rest van de wereld en scoort in Amerika een hit met het eerdergenoemde Deeper Shade Of Soul. Wat Dom.I.No betreft: Nuff said!

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.