Hiphop wordt deze maand 50 jaar en dat vieren we! Met blogs over de invloeden op en van hiphop, over samples en crossovers. Over relatieve nieuwkomers en de old skoolpioniers. Een hele maand vieren wij de inventiviteit en creativiteit van hiphop.

Wat als Paul McCartney niet naar een optreden van The Quarrymen was gegaan? Wat als You Really Got Me niet met een kapotte versterker conus was opgenomen? Wat als Berry Gordy nooit een eigen label was gestart? Van die dingen waar je in de muziek niet al te vaak bij stilstaat, maar wat wel cruciale momenten zijn geweest. Maar vraag jezelf dan ook eens af hoe gek het moet zijn als je een nummer maakt dat later aan de wieg gestaan heeft van het mede ontstaan van niet een maar zelfs twee muziekstromingen? Plaats jezelf eens in de schoenen van Michael Viner en de ongelooflijke – en naar ik aanneem – onbewuste plek die hij inneemt in de muziekgeschiedenis.

Viner maakte uiteindelijk vooral wat kapitaal als audioboek producer in de jaren 80. Hoe avant-gardistisch. In de jaren 70 daarentegen was hij werkzaam bij MGM en deed wat kleine dingen in de muziek. Wat soundtracks, wat andere nummers en dat was het wel. Oh ja, en hij stelde The Incredible Bongo Band samen met sessiemuzikanten die instrumentale funky muziek maakten van covers, waaronder Apache van The Shadows. In 1973 kwam het debuut Bongo Rock uit waar Apache op staat. Klinkt allemaal vrij random nietwaar, ware het niet dat in dat nummer een monumentale drumbreak zit die geschiedenis heeft geschreven door aan de wieg te staan van hiphop en drumm ‘n bass.

Op 11 augustus van datzelfde jaar 1973 trad DJ Kool Herc als DJ/ MC op een feest op, wat later de officieuze geboortedag van de hiphop zou worden. Twee jaar later begon hij in zijn sets de drumbreak uit Apache te gebruiken als overgang, omdat deze zo lekker langgerekt gemixt kon worden. Het nummer werd niet alleen een fanfavorite, maar zelfs een soort van anthem. In de eerste jaren daarna werd het nog niet opgepikt als hét sample in nummers, maar vanaf 1981 gingen Sugarhill Gang en Grandmaster Flash het gebruiken in respectievelijk Apache (vast geen toeval) en The Adventures Of Grandmaster Flash And The Wheels Of Steel. Nog iets later in het midden van de jaren 80 ging het sample heel hard met DJ Jazzy Jeff, MC Hammer, Run DMC en LL Cool J, maar ook met housepioniers als Todd Terry. Stopte het daarbij? Nee zeker niet, NAS, Kanye West, Jay-Z, Wu-Tang, Busta Rhymes, Goldie, Moby, The Roots, Aphex Twin, Roni Size, DJ Shadow and the list goes on and on. Wie heeft er geen gebruik van gemaakt zou je haast zeggen.

Is dit nummer het meest gesampled of het meest invloedrijk geweest? Nee, dat niet. Als je Tracklib mag geloven spant Amen Brother van The Winstons de kroon (de drumbreak daarin is ook heus meer van invloed geweest in de drumm and bass overigens), gevolgd door Think (About It) van Lyn Collins (volgens mij niet vanwege de drums) en daarachter nog James Brown’s Funky Drummer en Fab 5 Freddy’s Change The Beat. En die zijn nog wel vele malen meer gesampled ook.

Maar het samplen begon bij dit nummer. En met het samplen begonnen de cultuur en de muziek. En nu vijftig jaar later is rap de grootste muziekstroming en hebben we in dit muziekblog deze maand elke dag een eerbetoon aan de samples, de producenten, de artiesten en vooral natuurlijk… de muziek en de ondergewaardeerde pareltjes die nodig bewierookt moeten worden.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.