Ondergewaardeerde Liedjes gaat deze zomer op wereldreis. 31 dagen, 31 verschillende landen, 31 geweldige liedjes. Dompel je de hele maand juli onder in prachtmuziek uit de hele wereld.

De Zuid-Afrikaanse Solomon Ntsele, beter bekend als Solomon Linda, verdiende de kost als schoonmaker bij Gallo Records. In zijn vrije tijd trad hij op met de Evening Birds, een a-capella zanggroep. Die keus was niet geheel vrijwillig: inlandse mensen mochten namelijk geen muziekinstrumenten gebruiken voor het geval ze die als wapens wilden inzetten. (het was inlandse mensen verboden muziekinstrumenten te gebruiken).

Door zijn schoonmaakbaan kon hij zonder veel moeite in 1939 bij deze maatschappij een plaatje opnemen. Dat werd het nummer Mbube, dat later onder allerlei andere namen wereldberoemd zou worden. De strekking is ongeveer als jullie allemaal even stil zijn, eten we vanavond misschien wel leeuwenvlees. De zeer hoge bovenstem van Solomon Linda stond voor het geluid van zingende vrouwen. Het werd een enorme hit in Zuid-Afrika.

Gallo Records stuurde deze plaat samen met een aantal andere Zuid-Afrikaanse opnames naar Alan Lomax, dé specialist op het gebied van folkmuziek uit alle windstreken. Hij schoof dit een beetje achteloos door naar Pete Seeger die er wel brood in zag.

Seeger – Pete Seeger zette het stuk op het repertoire van zijn folkgroep The Weavers. In november 1951 werd het op de plaat gezet met een groot koor en orkest onder de naam Wimoweh, een verbastering van het oorspronkelijke Uyimbube (je bent een leeuw). Vanwege de auteursrechten maakte men er een traditional van (rechtenvrij dus) maar Paul Campbell, een pseudoniem van Pete Seeger, claimde de rechten op de tekst. Het werd een grote hit en zou later later worden gecoverd door onder andere het Kingston Trio en Miriam Makeba. Makeba zong het in de oorspronkelijke versie en was zo eerlijk de auteursrechten aan Linda toe te kennen.

The Tokens – De New-Yorkse doo-wop groep The Tokens ontfermde zich in 1961 ook over deze song. Het zou hun enige grote hit worden in een decennialange carrière. Meer roem behaalden zij overigens met het produceren van hits voor andere artiesten. Hun claim op een deel van de auteursrechten was tevergeefs. Maar het leidde wel tot een hernieuwde belangstelling voor het lied, uitmondend in een grote stroom nieuwe versies, sommige als The Lion Sleeps Tonight, andere als Wimoweh of zelfs Mbube.

Solomon Linda werd tijdens zijn leven afgescheept met een klein bedragje als vergoeding voor het gebruik van het zijn compositie. Maar alle overigen die er ooit een bijdrage – klein of groot – aan hadden geleverd, werden beschermd door het auteursrecht.

Disney – In 1994 bracht de Disney studio de animatiefilm The Lion King op, uiteraard met gebruik van het liedje. Door de vasthoudendheid van een Amerikaanse muziekjournalist kwam aan het licht dat de Disney Studio miljoenen dollars had verdiend aan hun productie van The Lion King waar ook het liedje in was gebruikt. Na een langdurig proces wees de rechter in 2004 de nabestaanden uiteindelijk 1,6 miljoen dollar toe als vergoeding. Solomon Linda had daar natuurlijk niets meer aan. Hij was al in 1962 ziek en onder armelijke omstandigheden gestorven.

Sinds de introductie van het liedje zijn er honderden versies van het Mbube/The Lion Sleeps Tonight/ Wimoweh opgenomen; zelfs onze eigen André van Duin wijdde er een liedje aan onder de titel Een Boutje En Een Moertje En Een Schroefje En Een Nippeltje.

De oermelodie Mbube is inmiddels rechtenvrij maar dat geldt zeker niet voor The Lion Sleeps Tonight. De nabestaanden van Linda kunnen wellicht enige troost ontlenen aan het idee dat Solomon met dit nummer de grondlegger is van de sicathamiya zangstijl die in de rest van de wereld bekendheid kreeg door het album Graceland, dat Paul Simon in 1986 uitbracht met medewerking van Ladysmith Black Mambazo.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.