Reis met me mee naar de jaren vijftig en zestig, de Space Age. De Russen gingen de ruimte in, de Amerikanen gingen naar de maan. De Koude Oorlog werd uitgevochten buiten de dampkring. Mijn vader zat in 1969 aan de tv gekluisterd voor het live verslag van de maanlanding. Hij zou mij later besmetten met het ruimtevirus.

Die tijd vond z’n weerslag in de kunst. De Space Needle in Seattle of het Theme Building op het vliegveld van Los Angeles. Hanna-Barbera produceerde de cartoonserie The Jetsons, David Bowie zong Space Oddity, Stanley Kubrick maakte 2001: A Space Odyssey.

Public Service Broadcasting, een band met een frontman die schuilgaat onder het pseudoniem J. Willgoose, Esq., liet zich door de Space Age inspireren en maakte het album The Race For Space: negen songs met archiefopnames over sleutelmomenten uit deze periode, met de muziek van Public Service Broadcasting als soundtrack.

Zo horen we de opwinding van de eerste man in de ruimte in Gagarin, het verdriet over de ramp met de Apollo 1 in Fire In The Cockpit, en de spanning van The Other Side, over de eerste glimp van de achterkant van de maan vanuit de Apollo 8. Alles komt samen in de voorlaatste track Go!, opgebouwd uit geluidsopnames uit het commandocentrum in Houston tijdens de maanlanding. Het is de hit van het album.

Prachtig hoe de Public Affairs Officer (PAO) zegt: We’re off to a good start, play it cool, waarna de muzikanten van Public Service Broadcasting langzaam het volume (en de spanning) opvoeren, of Gene Kranz, die de leiding over de missie had en de technici terechtwijst als ze iets te enthousiast worden na de geslaagde maanlanding: OK, keep the chatter down in this room.

Maar het mooiste is de nuchtere, geconcentreerde manier waarop alle technici in het refrein Go! roepen, met als enige uitzondering het geëxalteerde Go! van Steve Bales, de Guidance Officer. Hij wordt ook wel GUIDO genoemd, dus ik voel enige verbondenheid met de beste man.

Je kunt de muziek van Public Service Broadcasting als een gimmick zien, maar het werkt wonderwel bij een conceptalbum als The Race For Space. Koop het op vinyl en je kunt zelfs je favoriete, door de Space Age geïnspireerde artwork kiezen: de Russische, met een tekening van de Spoetnik, of de Amerikaanse, met een tekening van de maanmodule de Eagle.

Ik ben voor Team Amerika. Maar stiekem vind ik de tekening van de Spoetnik mooier.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.