Op 16 januari 2021 blies Phil Spector op 81-jarige leeftijd zijn laatste adem uit in de gevangenis in Californië. Doodsoorzaak: corona. Hij zat een straf uit wegens doodslag op actrice Lana Clarkson. Het was het slotakkoord van een leven dat deels in het teken stond van geweld, gepaard gaande met wapenmisbruik, op de muzikanten met wie hij samenwerkte. Hij trouwde vier keer; zijn tweede huwelijk, met Ronnie Bennett, was het meest spraakmakend en dat stond grotendeels in het teken van mishandeling en bedreiging.
Maar even terug naar het begin van zijn carrière. In 1958 scoorde hij zijn eerste (en tevens laatste vocale) nummer-1 hit als één van de drie Teddybears met To Know Him Is To Love Him, een suikerzoete lovesong die later gecoverd werd door onder andere Peter & Gordon.
Mijn kennismaking met hem dateert uit het jaar 1963 toen hij Zip-A-Dee-Doo-Dah opnam als Bob B. Soxx & The Blue Jeans, begeleid door de later bekend geworden Wrecking Crew. Het was het heftigste, mooiste en meest bijzondere nummer dat ik ooit gehoord had. Al zijn latere werk kwam voort uit deze per ongeluk tot stand gekomen sound.
Afgezien van zijn minder sympathieke trekjes als wapenmisbruik en geweldpleging is zijn invloed op de popmuziek vanaf 1961 bijzonder groot geweest. Zijn roem ontleende hij aan zijn muzikale formule (Wall of Sound), die hij gebruikte op platen van onder andere The Ronettes, The Crystals, The Righteous Brothers en (Ike en) Tina Turner. Denk daarbij aan producties als River Deep Mountain High (Ike & Tina Turner) en You’ve Lost That Loving Feeling (The Righteous Brothers) . Een aantal vrouwen beschouwde hij als zijn speciale protegees, waaronder Darlene Love en Ronnie Bennet.
Na die roemrijke periode werd hij ook gevraagd voor producties van bijvoorbeeld de Beatles, George Harrison en Leonard Cohen. Voor George Harrison produceerde hij My Sweet Lord, en eerlijk is eerlijk, dat vond ik ondanks het thema toch een fantastische opname. Voor de Beatles echter produceerde hij het album Let It Be, dat McCartney zo in het verkeerde keelgat schoot dat hij later zijn eigen versie zou uitbrengen onder de titel Let It Be Naked. Zo eindigde helaas de muzikale carrière van een man, die het muzikale landschap voor altijd had veranderd.