De Snob 2000-stembus is geopend van 19 tot en met 29 november (middernacht). De integrale uitzending van de eindlijst is (natuurlijk) bij Pinguin (Indie) van 18 tot en met 31 december; elke dag van zeven ‘s ochtends tot zeven ‘s avonds met uitzondering van 31 december wanneer we tot middernacht doorgaan. Dit jaar staan 24 DJ’s klaar om de 173 uur te presenteren.
We vroegen een aantal van hen een Snobwaardig lied uit te kiezen dat absoluut een notering in de eindlijst zou moeten krijgen. Elke dag publiceren we de keuze van één van hen.
Vandaag Henk Peeters.
Stemmen op de Snob 2000 doe je hier!
Ik vind dat Tomorrow Never Knows van The Beatles, een albumtrack van Revolver, in de Snob 2000 moet staan. Het goede nieuws: hij staat er al in, maar wèl veel te laag, want buiten de Top 100.
Eind oktober kwam Revolver, en daarmee Tomorrow Never Knows, weer volop onder de aandacht vanwege de door Giles Martin geremixte versie van het album. En zoals elke muziekliefhebber hoort te weten: Giles is de zoon van George Martin, ‘huisproducer’ van de band in de jaren ’60. Het is een van de weinige nummers waarvan ik me herinner waar ik het voor het eerst heb gehoord: dat was ergens rond 1977, met ‘luisteroren’ bij Van Leest in de Heuvelstraat in Tilburg.
Het ook nu nog veel beroemdere Sgt. Pepper’s kende ik al via mijn oudste broer, maar deze elpee was – op de single Eleanor Rigby/Yellow Submarine na – onbekend terrein voor deze 16-jarige. Het nummer sloeg meteen in als een bom: zoiets had ik nog nooit gehoord, ook al was de track toen ‘al’ dik tien jaar oud. Met terugwerkende kracht durf ik te zeggen dat het in belangrijke mate heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van mijn ‘eclectische’ smaak.
Natuurlijk wordt er tegenwoordig nog veel fraais aan muziek uitgebracht, maar zeker als je ruim zes decennia aan muziek ‘kent’, is het in de regel toch vaak meer van hetzelfde. Tomorrow Never Knows is wat dat betreft hele andere koek: luister de popmuziek die in april 1966 (de maand dat The Beatles het nummer opnamen) gangbaar was er maar eens op na; je hoort meteen dat de Fab Four met één liedje in een klap de deuren naar de toekomst open schopten, een liedje dat invloed zou hebben en houden tot de elektronische muziek anno nu (ook al hebben veel hedendaagse artiesten daar geen enkele weet van).
Vergeet ook niet: Tomorrow Never Knows kwam drie jaar na She Loves You uit, iets wat met de oren van nu eigenlijk onvoorstelbaar is. Dus daarom: minimaal de Top 100 van de Snob in voor dit grensverleggende nummer!
Bekijk ook The Making Of.