Recent schreef ik in een blog over Miss Kittin, de Franse muziekproducer, DJ, en zangeres. Voor de nodige research keek ik op haar website, en ik las dat ze geen Miss meer was. You may now address Miss Kittin by her original moniker: Kittin. Het bericht stond er al een tijdje, dus die wijziging had ik even gemist. In ieder geval, toen ik het las begon ik na te denken over andere artiesten die van naam waren veranderd. Uiteraard dacht ik meteen aan een zekere heer Prince Roger Nelson. Hij veranderde zijn artiestennaam zelfs in een symbool. Direct schoot me ook Massive Attack te binnen. Al ging het hier slechts om een tijdelijke naamswijziging. Toen het debuut Blue Lines werd uitgebracht in 1991 was het niet de bedoeling van de Triphoppers geassocieerd te worden met de Golfoorlog die toen net was uitgebroken. De naam van de act veranderde in Massive. Maar dan wel echt voor heel even.
Een andere act waar ik ook weer aan moest denken was een gitaarband uit Zweden die zelfs twee keer van naam was veranderd. Tegenwoordig heet de band Caesars. Maar dat was dus niet altijd zo. Tijdens het debuutalbum uit 1998 heette deze Garagerock-band nog Twelve Caesars. Dat veranderde vlot. Vanaf het tweede album was de naam Caesars Palace geworden. Echter dat bleek geen goed idee. Uit angst voor problemen met het beroemde hotel in Las Vegas werd het toch maar opnieuw een andere naam. In 2002 werd uiteindelijk Caesars de bandnaam. Net op het moment dat de band internationaal gezien meer bekend aan het worden was.
Persoonlijk gezien is de naam Caesars nooit helemaal geland. Ik kende ze vanaf hun derde Love For The Streets album, uitgebracht onder de naam Caesars Palace. En omdat dat misschien gewoonweg nog steeds het beste album van de band is, blijft die naam bij mij uiteindelijk het beste plakken. Puur ook omdat het op de hoes staat. Maar ja, zoals Shakespeare al schreef, what’s in a name!? Het gaat hier verdorie gewoon om de muziek, nietwaar? Daarmee is de band wel direct to-the-point. Het geluid van de band is lekker retro, dankzij het vaak dominant aanwezige orgeltje en de reverb op de zang. De nummers zitten daarnaast ook nog eens heel goed in elkaar. Diverse Caesars-pareltjes zijn keizerlijk aanstekelijk. Waarom kunnen ze dat in Zweden toch zo goed?
De meest bekende track van Caesars is wellicht Jerk It Out, afkomstig van het reeds genoemde Love For The Streets-album. Jerk It Out is zo essentieel geworden voor de band dat het ook gewoon weer op een later album is gezet. Op Love For The Streets vind je echter nog een aantal andere favorieten: het lichtvoetige Candy Kane is fantastisch, en met name ook openingstrack Over ‘For It Started is verplicht luistervoer. Over ‘For It Started is een nummer met een meer dan gouden refrein en een heerlijk stuwend ritme. Je wordt in beweging gezet en je zingt geheid meteen mee. En dan die heerlijke sound! Het is allemaal veel te leuk eigenlijk. Over ‘For It Started wist me direct te veroveren toen ik het voor het eerst hoorde. Het kwam, het zag, het overwon.