Inmiddels is het wel een beetje duidelijk dat Whitney Houston mijn favoriete zangeres is, zeker wanneer het gaat om haar live optredens. Die zijn echt veel mooier dan haar studio-opnames. In augustus 2019 was de eerste bijdrage die ik leverde aan de eregalerij van de ondergewaardeerde liedjes dan ook eentje over Whitney Houston. Toch kies ik nu voor een nummer van iemand anders. Mijn collega Tricky Dicky schreef in 2018 zeer terecht al over het wonderschone Go Now van Gloria Jones. Het is zo ontzettend mooi dat ik hem heel erg miste in mijn eigen bijdrages. Nu we tien jaar ondergewaardeerde liedjes vieren was het voor mij duidelijk dat ik deze kans niet aan mij voorbij mocht laten gaan.
Go Now is geschreven door Larry Bank en Milton Bennett. Bessie Banks nam de eerste versie op. In 1964 scoorde The Moody Blues de grootste hit met het nummer, maar die versie kan op geen enkele manier tippen aan die van Bessie Banks en nog minder aan de schitterende versie van Gloria Jones. Hoe de versie van The Moody Blues zoveel bekender is geworden dan die van Gloria Jones snap ik dan ook totaal niet. De vocalen van Jones zijn echt buitengewoon schitterend. Het is soul van allerhoogste buitencategorie. Gloria Jones begrijpt precies waar de songtekst over gaat en alle woorden die ze zingt barsten van de emotie. Dit is dé manier om te bezingen dat je iemand niet kwijt wilt. Deze muzikale schoonheid verdient daarom voor de tweede keer alle schijnwerpers. Ik zou het bijna een misdaad willen noemen dat dit nummer geen grote hit werd. Dus bij deze: ga het luisteren en krijg kippenvel.
Gloria nam overigens verschillende versies op van het nummer. Op het album Vixen, uit 1976 staat een versie en hierop staat ook een nieuwe opname van haar grootste hit: Tainted Love. Op het album Mark Bolan Presents The Soul Sessions (1973 – 1976) staan ook twee versie, een studioversie en een liveversie. Op YouTube is nog een clipje te vinden van een liveopname.
Go Now is natuurlijk niet alleen ondergewaardeerd. Gloria Jones is een ondergewaardeerde artiest. In de jaren ’60 nam ze Tained Love op, een van de beste nummers uit die periode dat geen hit werd. Soft Cell scoorde er wel een hit mee, zelf heb ik liever de soul van Gloria Jones. Heartbeat is ook zo’n geweldig nummer dat net geen hit werd. Come Go With Me, Share My Love, Try Love, So Tired (Of the Way You’re Treating Our Love Baby), Baby Don’t Cha Know (I’m Bleeding For You), Tin Can People en If I Were Your Woman zijn ook aanraders. Gloria schreef ook nummers voor Motown. Zo schreef ze mee aan My Mistake van Marvin Gaye en Diana Ross.
In 1974 werd ze lid van T. Rex waar ze de keyboard bespeelde en achtergrondzang verzorgde. Ze kreeg een relatie met frontman Mark Bolan. Muzikaal gezien begonnen ze ook buiten T. Rex samen te werken, zo speelde hij gitaar op en schreef hij nummers voor het album Vixen. Ze kregen samen een kind, maar het geluk was niet oneindig. Bolan haalde nooit zijn rijbewijs, omdat hij bang was vroegtijdig het leven te laten in een auto maar – ironisch – kwam hij in een crash met Gloria achter het stuur op 29 jarige leeftijd te overlijden. Jones overleefde het ongeluk; ze hield er een gebroken kaak en gebroken arm aan over.
In tien jaar Ondergewaardeerde Liedjes hebben onze bloggers onvoorstelbaar veel liedjes bewierookt: 4.659 om precies te zijn (allemaal verzameld in de Ultieme Ondergewaardeerde Liedjes-playlist). Deze zomer kiezen we hieruit de Ondergewaardeerdste Liedjes: welk liedje heeft echt nooit de waardering gekregen die het zou moeten krijgen en willen we dus alsnog in de popgeschiedenisboeken krijgen?
In juli kiezen onze bloggers er elke dag eentje uit; soms een liedje dat ze zelf ooit hebben gekozen, soms een liedje dat ze hebben leren kennen door een andere blogger. In augustus doen we een mooie strik om deze serie met een podcast in samenwerking met KINK, waarin deze pareltjes (en de verhalen erachter) voorbij komen.