De ‘Ondergewaardeerde 30’ is onze non-hitlijst en wordt samengesteld door muzikanten en DJ’s. Liedjes die in hun oren nog steeds ondergewaardeerd zijn.
Elke twee weken is er een nieuwe bijdrage.
Onze gast is een veelzijdig pianist, bassist en componist en al sinds 1967 muzikaal actief in bands als Kayak, Camel, Kajem, Harry Sacksioni Band en Earth & Fire. Hij componeerde liedjes voor Youp van ‘t Hek, Harrie Jekkers, Kinderen Voor Kinderen, schreef tientallen musicals voor Jeugdheater en andere theatervoorstellingen, en tussentijds maakte hij ook nog drie soloalbums. Bovendien was hij betrokken bij producties voor Flairck en Ayreon.
Het bekendste is hij als medeoprichter van Kayak in 1972 samen met studiegenoten aan het Hilversumse Muzieklyceum, Pim Koopman en Max Werner. Een toonaangevende symfonische band, die met tussenpozen (inter)nationaal hoge ogen gooit. Hun laatste album Seventeen verscheen in 2018 en haalde de Nederlandse album top tien.
Het meest Ondergewaardeerde liedje aller tijden volgens Ton Scherpenzeel: Judee Sill – The Kiss (1973)
Judee Sill was een Amerikaanse singer-songwriter zou je nu zeggen, die begin jaren zeventig een paar platen uitbracht waaronder het album Heart Food. De muziek die ze maakte kun je misschien het beste omschrijven als een soort kruising tussen gospel, folk en barok; een merkwaardige combinatie maar bij haar werkte dat prachtig, ook vanwege de haast mystiek/religieuze ondertoon van haar teksten. Rond 1974 leek haar carrière de weg omhoog te hebben gevonden, gesteund door bekende mensen uit de muziekwereld zoals Graham Nash en David Geffen. De single Jesus Was A Crossmaker heeft internationaal nog wel tot enige bekendheid geleid, maar uiteindelijk bereikte ze nooit echt een groot publiek. l.
Haar levensloop is ronduit tragisch te noemen, en werd gekenmerkt door een gemankeerde jeugd, veel drugsgebruik en kleine criminaliteit. Judee belandde daardoor zelfs nog wel eens in de cel. Ze overleed in 1979 aan een overdosis, vermoedelijk het gevolg van de pijn die ze over had gehouden aan een ongeluk waardoor ze weer aan de heroïne en cocaïne verslaafd raakte. Die nogal heftige levensstijl staat in schril contrast tot haar muziek en teksten.
Het is altijd lastig om aan te geven waarom je door bepaalde muziek geraakt wordt, maar in mijn geval was dat zeker door haar weemoedige, aparte, vaak door grote intervallen gekenmerkte melodieën die extra kracht kregen door een bijna hypnotiserende stem (vaak gedubbeld in de studio). Ze had hoegenaamd geen vibrato en juist door dat bijna vlakke stemgeluid kregen haar beschouwende en melancholieke liedjes een extra lading. Hoewel Heart Food tot mijn favoriete albums behoort bevat dat toch een aantal nummers op, die ik door teveel folk en country-invloeden over sla. Maar daar staan een aantal wonderschone liedjes tegenover zoals The Donor, Soldier Of The Heart, het al genoemde Jesus Was A Crossmaker’ en dus ook The Kiss.
The Kiss is naar mijn idee een van de allermooiste liedjes ooit geschreven, met een subtiele dynamiek en fenomenale zeggingskracht, al moet je daar wel gevoelig voor zijn. Het gaat, ruwweg, over het samenkomen van twee tegengestelden, in deze man en vrouw. Men kan atheïstische bedenkingen hebben over de strekking van haar teksten, maar ze zijn van een grote schoonheid en klinken zoals teksten moeten klinken: vloeiend en iedere lettergreep valt op de juiste noot- met haar melodieën die soms grote sprongen maken, een eerste vereiste. Op het album staat een orkestrale uitvoering van The Kiss, maar ook live met alleen haar eigen pianobegeleiding blijft dit nummer volledig overeind.
Uit: Wat er uit die lijst moet is nog een lastige. Driekwart ken ik niet, dus ik heb maar eens Stuurbaard Bakkebaard opgezocht, want dat leek me wel een interessante groepsnaam. Dat bleek intuïtief een goede keuze: wat een saaie rotzooi, hoe kan iemand dat bij ondergewaardeerde liedjes zetten. Hup, weg ermee dus.
Release | Artiest en Titel |
1946 | Louis Jordan – Ain’t That Just Like a Woman (They’ll Do It Every Time) |
1966 | The Left Banke – Walk Away Renée |
1967 | Leonard Cohen – Sisters of mercy |
1967 | Q65 – From Above |
1973 | Judee Sill – The Kiss |
1976 | Jerry Jeff Walker – Won’t You Give Me One More Chance |
1976 | Rory Gallagher – Edged In Blue |
1978 | Andrew Gold – Still You Linger On |
1978 | Breeze – It’s Only A Matter Of Time |
1981 | Frank Zappa – Tinsel Town Rebellion |
1984 | Let’s Active – Waters Part |
1986 | The Feelies – Slipping (Into Something) |
1986 | Fatal Flowers – Younger Days |
1988 | Public Enemy – Rebel Without A Pause |
1991 | Toad The Wet Sprocket – All I Want |
1992 | The Saw Doctors – Never Mind The Strangers |
1993 | Morphine – Thursday |
1999 | Chuck Prophet – I Couldn’t Be Happier |
1999 | Jason Falkner – Holiday |
2001 | Hedwig & The Angry Inch – The Origin of Love |
2003 | Yo La Tengo – Today Is The Day |
2004 | Iron & Wine – The Trapeze Swinger |
2006 | Dixie Chicks – Not Ready To Make Nice |
2008 | Jim O’Rourke – Pictures Of Adolf Again |
2009 | Micachu & The Shapes – Curly Teeth |
2006 | Tim Minchin – Prejudice |
2011 | Sarah Siskind – Yellow And Blue |
2014 | The Big Hunger – Ways To Waste Time |
2015 | Blue Stahli – Not Over Til We Say So |
2015 | Flying Horseman – Brother |
De huidige Ondergewaardeerde 30 is samengesteld uit bijdragen van Robin Assen, Una Bergin, Bertolf, Pip Blom, DJ Ratz, Sander Evers, Marinus de Goederen, Annelotte de Graaf, Joep Gudde, Kevin de Harde, Hugo Heinen, Lenny Helsing, Anne-Maarten van Heuvelen, Specs Hildebrand, Peter Koelewijn, Rick de Leeuw, Maceál, Paul de Munnik, Michiel Papenhove, Aafke Romeijn, Julian Sas, Arjan Snijders, Meindert Talma, Robby Valentine, Joop van Nimwegen, Hans Vandenburg, Michiel Veenstra, Rob Vunderink en Jonas Winterland.