Ondergewaardeerde Liedjes


Family – The Weaver’s Answer

Het nadeel van ouder worden is het grote verschil tussen de geest en het lichaam. De hersenen denken vanuit een veel jongere leeftijd en in gedachten doe je Hercules’ werken fluitend en met twee vingers in de neus, maar de hardware kan het niet meer bolwerken. En waren het nu maar de kleine dingen, maar een dagje tuinieren levert zonder uitzondering spierpijn op (ongeacht de regelmatige arbeid op de cross-trainer of op de racefiets) en het herstelvermogen laat ook de wensen over. Peter Koelwijn heeft het in Je Wordt Ouder Papa perfect beschreven. We denken (soms) dat we nog meedoen, maar feitelijk zitten we achter in het peloton en bijna in de bezemwagen. Met weemoed denken we aan de jaren dat er geen grens aan de mogelijkheden leek te zijn.

Een lied wat perfect bij dit gevoel past is The Weaver’s Answer (1969) van de progressieve rockband Family, gecomponeerd door zanger Roger Chapman en gitarist Charlie Whitney. Het gaat over een oude man, die een wever vraagt een kleed over zijn levensgeschiedenis te maken. Zijn jeugd, zijn eerste liefde, zijn vrouw, de kinderen en hun voortgang, maar ook het verlies van zijn vrouw en zijn zicht, waardoor hij zijn kleinkinderen niet kan bezoeken. Ineens krijgt hij zijn zicht weer om het kleed te bewonderen en hij begrijpt dat het einde nadert. Wie de wever is blijft in de mist gehuld, maar mythologisch gezien is het waarschijnlijk ‘de dood’, die een laatste wens in laat gaan.

Het lied is het meest bekende van de groep, maar niet het meest succesvolle. In Nederland kwam de plaat niet hoger dan de veertiende plek, ondanks de steun van Veronica’s Ad Bouman. In Engeland hadden ze tussen 1969 en 1973 drie tophits, waarvan In My Own Time zelfs de vierde plek schopte. De individuele leden hebben na het uiteenvallen van de band in 1973 weinig commercieel succes gekend. Het markante stemgeluid van Chapman maakte in 1980 Mike Oldfield’s Shadow On The Wall tot een terechte hit.

 
 

3 Comments

  1. Willem Kamps

    Gaaf, Family afgestoft. Mooi verhaal, goed nummer. Na Family gingen Roger Chapman en Charlie Withley verder met The Streetwalkers. Nog gezien in het voorprogramma van Black Sabbath in het Circustheater in Scheveningen, ruim voor The Lion King zich daar nestelde. Family was een typische cultband, met vaste maar beperkte schare aanhangers, waarschijnlijk vooral te danken aan het kenmerkende, achter uit de keel klinkende stemgeluid van Chapman. Ja, daar moet je van houden of doorheen prikken. Ik ga het weer eens proberen.

  2. Jean-Pierre Vanhouwe

    Persoonlijk vind ik ” The Weaver’s answer ” nog altijd met voorsprong de beste song aller tijden , en Family een van de beste groepen aller tijden , samen met Jethro Tull , Pink Floyd , Led Zeppelin , Black Sabbath , enz . , maar jullie Nederlandse groepen waren ook niet niets , ik was destijds geweldig gefascineerd door Nederpop zoals Earth & Fire , Golden Earring , Cuby & The Blizzards , enz.
    Niemand had echter een stem zoals Chapman , wat Family waarscvhijnlijk juist de das omdeed.
    Maar wie ben ik ?
    Wie houd nog van die “troep” ?
    Ik ben ondertussen een oude man van 63 , dus …..

    • Richard Rombouts

      Oud zou ik het niet willen noemen….derde jeugd misschien 🙂 Ook ik prefereer de ‘troep’ boven de huidige zielloze MOR, uitzonderingen daargelaten. Er komen best wel aardige liedjes uit, maar het verdringt in de massa.
      Ik ben het met je eens dat België qua muziek in de jaren 60 en 70 schril afsteekt bij Nederland, maar er zijn toch mooie dingen gemaakt.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *