Op 19 september 1985 staat er in de Amerikaanse Senaat een rechtszaak op de agenda onder de noemer: Porn Rock. Tegenover elkaar stonden enerzijds de muzikanten Frank Zappa, John Denver en Dee Snider en anderzijds de Parents Music Resource Center (PMRC). Deze laatste was een commissie die vond dat de subtiliteiten in de popmuziek waren ingewisseld voor expliciet taalgebruik en ze vond dat geweld, seks, drugs en occultisme in de muziek verheerlijkt werden. Als voorbeeld van deze verloedering had de PMRC een lijst samengesteld met muzieknummers; de Filthy Fifteen. Zoals te verwachten, was de publicatie van deze Vieze Vijftien juist een enorme boost voor deze artiesten. In deze blog komen tweewekelijks alle vijftien liedjes voorbij, met steeds de vraag: waarom de PMRC ze vies, vuil of zelfs vulgair vond?
Cyndi Lauper – She Bop
De allerlaatste op de Vieze Vijftien-lijst is van Cyndi Lauper en daarmee het eindstation van deze blogreeks. In de loop van het jaar is het nummer een favoriet in mijn gezin geworden. Het is wat je noemt een oorwurm. De treinreis die deze lijst was bracht me ‘from the very depths of hell’ van het occultisme van Venom, naar de foute jongensgrappen van AC/DC tot aan de sleazy teksten van Prince en zijn adepten. Uiteindelijk stopt de lijst bij She Bop, een song over zelfbevrediging.
Op Laupers debuutplaat She’s So Unusual staan de wereldhits Girls Just Want To Have Fun en True Colors. Ook She Bop staat op deze plaat en werd in de VS een hit. In Europa deed het maar weinig. De videoclip en tekst zitten bomvol met hilarische verwijzingen aan orgasme’s en zelfbevrediging, waarvan de leukste is dat Cyndi als winnares van de bingo vol enthousiasme tegen het speelbord aanrent; want van masturberen word je blind.
Recalcitrant als Lauper is, bevestigde ze de verwijten van de PMRC alleen maar. Op de radio bij de legendarische shockjock Howard Stern, zelf ook niet vies van wat reuring, vertelde ze dat She Bop naakt is ingezongen. En dat het thema ontstond door het lezen van Blue Boy, een gay-porn magazine.
Aan het eind van de clip verschijnt de tekst ‘Everybody Bops’ in beeld. En toeval of niet, maar simpelweg zeggen dat iedereen Bopt is, volgens mij, het allerbeste en meest treffende antwoord dat je kan geven aan de PMRC. Het perfecte slot van een fascinerende lijst.
Heb je de vorige song uit de Vieze Vijftien gemist? Dat maakt helemaal niet uit want hier kan je hem terugvinden: ondergewaardeerdeliedjes.nl/viezevijftien
