Dua Lipa heeft zich in een paar jaar weten op te werken naar de absolute top van het muzieklandschap. In Nederland heeft ze ook wat hits gehad. De kijk- en luistercijfers op YouTube en Spotify laten niets aan de verbeelding over. Is Dua Lipa dan wel snob genoeg om over te schrijven? Ik heb getwijfeld, maar waag me nu toch aan dit blogje. Ik heb het idee dat zij in Nederland een grote groep fans heeft onder tieners maar dat wat oudere muziekliefhebbers toch sneller geneigd zijn om hun neus voor Dua’s muziek op te halen. Vergeef mij bij voorbaat voor deze gemene aanname!
Zoals ik al eerder heb vermeld, naar mijn weten, heb ik een groot zwak voor hedendaagse muziek met retro invloeden. In 2020 bracht Dua het album Future Nostalgia uit en dat voorziet volledig in die behoefte. Dua bezoekt de jaren ’70 voor de disco, de jaren ’80 voor synth- en dancepop en de jaren ’90 voor de clubjams, om het allemaal mee te nemen op Future Nostalgia. Het album staat vol met twinkelende oorwurmen en luistert heerlijk weg. Ja, tegenwoordig wordt er zeker nog steeds goede muziek gemaakt, ook als het mainstream pop is. Wat hierbij meewerkt is dat Dua toch wel een karakteristieke stem heeft, ze is een mezzosopraan met een rijk stemgeluid, die vaak in een redelijk koel en laag register zingt. Dat is fijn want het lijkt doorgaans allemaal zo hoog en hard mogelijk te moeten. Ook zit er een rauw, rokerig randje aan haar stem.
Ik zwicht in deze bijdrage voor het twinkelende synthpopnummer Cool, dat de muziek van Prince uit de jaren ’80 als inspiratie gebruikt. Het nummer gaat over de eerste sensatie van het verliefd worden. Er wordt gezongen over een zomerliefde, waarbij zelfverzekerdheid, kwetsbaarheid en roekeloze jeugdigheid de rode draad vormen. Een funkbas, glittergeluiden en een drumlijn maken de productie af, terwijl Dua het nummer voorziet van R&B vocalen die hoop uitstralen. Cool neemt je mee op een reis die nostalgisch en misschien zelfs wat bitterzoet aanvoelt. Het nummer is geschreven door Dua Lipa, Camille Purcell, Shakka Philip, Tom Barnes, Pete Kelleher, Ben Kohn en Tove Lo.
Ik vond het op het album niet een van de beste liedjes.
Maar na dat ik haar live heb gezien, is ‘Cool’ zeker gestegen in mijn aanziens
Vette track.
Bedankt Dave! En gaaf dat je haar live hebt gezien. Van het album is Good In Bed ook een favorietje van me!