Op 19 september 1985 staat er in de Amerikaanse Senaat een rechtszaak op de agenda onder de noemer: Porn Rock. Tegenover elkaar stonden enerzijds de muzikanten Frank Zappa, John Denver en Dee Snider en anderzijds de Parents Music Resource Center (PMRC). Deze laatste was een commissie die vond dat de subtiliteiten in de popmuziek waren ingewisseld voor expliciet taalgebruik en ze vond dat geweld, seks, drugs en occultisme in de muziek verheerlijkt werden. Als voorbeeld van deze verloedering had de PMRC een lijst samengesteld met muzieknummers; de Filthy Fifteen. Zoals te verwachten, was de publicatie van deze Vieze Vijftien juist een enorme boost voor deze artiesten. In deze blog komen tweewekelijks alle vijftien liedjes voorbij, met steeds de vraag: waarom de PMRC ze vies, vuil of zelfs vulgair vond?

Madonna – Dress You Up

De werking van een druppellader uitleggen is bijkans even seksloos als Madonna’s Dress You Up. De song maakt een vergelijking tussen mode en seks. Een vrij degelijke metafoor. Madonna zingt een goedgeklede man toe. En zegt hem te willen bedekken met haar liefde. Meer niet. Hier moet sprake zijn van een persoonlijke afkeer. Tipper Gore sprak in de media over een moreel bankroet van de populaire cultuur. Ze was bang voor losbandigheid en materialisme bij de jeugd door de invloed van popmuziek. En, voegde ze eraantoe, Madonna is de ergste van allemaal. Ook Dress You Up schalde uit de slaapkamer van dochterlief Karena en zette moeder Gore aan tot de bescherming van de jeugd.

Dress You Up is geproduceerd door niemand minder dan gitaarlegende Nile Rodgers en gecomponeerd in de stijl van zijn band Chic. Rodgers speelt zelf ook de gitaarpartij. Eigenlijk vond hij het nummer niet catchy genoeg, maar Madonna was verzot op het refrein waardoor het toch op het album Like A Virgin terechtkwam. Op dit album staan ook de songs Like A Virgin en Material Girl; die wat betreft inhoud al iets meer weggeven over de achtergrond van Tippers oordeel.

Na het succes van haar debuutalbum riep Madonna vol bravoure de tweede plaat (Like A Virgin) zelf te willen produceren. De platenbazen van Sire weigerden (waaronder Seymour Stein, ontdekker van Ramones, Talkings Heads, The Pretenders, enz). Getergd reageerde Madonna dat ze door chauvinistische oude mannen werd weggezet als klein sexy meisje. Als soort van genoegdoening mocht ze daarna zelf een producer kiezen. Aldus kwam Madonna bij Rodgers uit, wetende dat hij haar genoeg ruimte bood voor zelfexpressie.  

Heb je de vorige song uit de Vieze Vijftien gemist? Dat maakt helemaal niet uit want hier kan je hem terugvinden: ondergewaardeerdeliedjes.nl/viezevijftien

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.