Omdat we er niet echt genoeg van kunnen krijgen: nog één terugblik op de Snob 2000. Over een wonderlijk fenomeen in lijsten als deze: de Re Entry (RE).
Het antwoord op de vraag waarom liedjes na enige tijd afwezigheid weer in de Snob 2000 terugkomen, is niet altijd makkelijk te geven. Soms wel: als Depeche Mode vanwege een nieuwe plaat en concerten weer in de belangstelling staat, is de Re Entry van de cover van Johnny Cash misschien niet vreemd. Lloyd Cole was weer in Nederland dus hernieuwde aandacht voor Rattlesnakes is op zijn plaats (hoort dit prachtliedje niet gewoon hoog in De Andere Lijst?). Je hebt liedjes die steeds met de hakken over de sloot in de lijst komen en een jaar later er weer uit liggen. Liedjes die in een film of reclame zitten: hernieuwde belangstelling kan allerlei redenen hebben.
Eén van de hoogste RE’s in de Snob 2000 van 2023 is Noir Désir met Le Vent Nout Portera. Op 401 maar liefst en dat is best opvallend. Wat de reden is voor de hernieuwde belangstelling? Geen idee. Waarom het liedje vermoedelijk een tijd uit de belangstelling is geweest, heeft collegablogger Danny den Boef al eens heel duidelijk beschreven. De maker van dit prachtliedje is een bruut. Een veroordeelde die een vrouw heeft gedood. De eeuwige twijfel: mag een boek, film of liedje op zichzelf worden beoordeeld? Of werpt de verwerpelijke kant van de maker een schaduw over het product? Staat dat de liefde voor kunst in de weg? De fraai beschreven worsteling van Danny met dit onderwerp is in zijn blog uit 2017, dat hier is te vinden, te lezen.