Zangeres Melanie (Melanie Anne Safka) overleed op 23 januari op 76-jarige leeftijd. In Nederland is ze vooral bekend van Beautiful People, dat in de jaren negentig werd gecoverd door Mathilde Santing voor een commercial.
Vraag aan Amerikanen waar ze Melanie van kennen, en de kans is groot dat ze Ruby Tuesday, Brand New Key of Lay Down (Candles In The Rain) noemen. En dat laatste liedje gaat dan ook over haar optreden op Woodstock in 1969, zoals ook eerder te lezen was in de regenbattle (uit 2019).
Iedereen die weleens op een festival is geweest, weet wat regen kan doen met de sfeer: hem totaal verpesten of juist iets heel bijzonders creëren. Het is maar net hoe je er als publiek mee omgaat.
Op Woodstock gebeurde dat laatste. Stel je voor, je bent een meisje van 22 dat nog nooit voor meer dan 500 mensen heeft opgetreden. En dan mag je op het podium van Woodstock staan voor 100.000 uitzinnige bezoekers. Het heeft die vrijdag al veel geregend en een groot aantal bezoekers heeft een kaarsje aangestoken, to psychically beat back the rain that had been falling, volgens deze bron (als je onder invloed bent, dan denk je weer eens vreemdere dingen).
Melanie stapte het podium op als een onbekende en ging er weer af als een superster, zou ze later verklaren. Het gevoel van saamhorigheid dat het publiek opriep met de kaarsen in de wind zou haar meteen inspireren om een nieuwe song te schrijven, die haar eerste hit zou worden in de V.S.
Zestien jaar stond het lied in de Top 2000, tot 2015. Niet zo gek want het was in 1970 een grote hit: dertien weken – waarvan drie op 2 en twee op 1 – in de Top 40. In datzelfde jaar interviewde Willem Duys (‘the Ed Sullivan of the Netherlands’ volgens de YouTube-omschrijving) haar over de totstandkoming van het liedje en hoe ze bij The Edwin Hawkins Singers was uitgekomen om het samen mee op te nemen.
Kippenvel. Het gereformeerde publiek klapt weliswaar mee, maar die stilzittende emotieloze hoofden…. Onbegrijpelijk.