De stembussen van de Snob 2000 zijn gesloten, de bekendmaking is nabij. In deze tussenperiode lichten we onze eigen favorieten uit. Welke liedjes zouden heel hoog mogen eindigen volgens de bloggers van Ondergewaardeerde Liedjes?
Kerstmuziek in onze eigen Snob 2000?! Waarom niet, bij grote broer tiert die immers ook welig. Evergreens van Wham!, Band Aid, Mariah Carey en Chris Rea vormen sinds het begin van de Top 2000 een vaste waarde. Dus waarom zouden wij er dan ook niet een paar herbergen? Weg van de gebaande paden, probeer ik als liefhebber en verzamelaar van kerstmuziek sinds jaar en dag een lans te breken voor minder voor de hand liggende carols in de publieke ruimte. Via social media promoot ik, in de schaduw van de kerstboom, mijn alternatieve Kerst Top 50 op Spotify onder de naam 49 Ballen & 1 Piek.
Tot dusver schreef ik onder die noemer over vergeten parels als het verstilde Long Way Around The Sea van Low, de tranentrekker Christmas Wil Break Your Heart van LCD Soundsystem, een psychedelische soul-Kerstkraker van Rotary Connection en Minnie Riperton en het even hilarische als ontroerende Blue Bells van onze eigen Claw Boys Claw’s (zelfs door een kinderkoor niet kapot te krijgen). Stuk voor stuk meesterwerkjes, die ik een plekje in onze Snob 2000 gun. Wat in het rijtje nog ontbreekt, is een authentieke 80s vibe. Want mensen: was Kerstmis niet véééél beter in de jaren 80?
De postpunk revivalist van de Futureheads – misschien ken je ze nog van hun Kate Bush cover Hounds Of Love – maakten er in 2010 een prachtig nummer over, waarvoor alle productionele registers werden opengetrokken: Hal-lelujah!
The snow was deeper in the eighties and everybody used to play…
Als het tegenwoordig al sneeuwt, gebeurt dat meestal pas in april. Buiten spelen in de kerstvakantie voelde vorig jaar met zestien graden toch wezenlijk anders dan in 1984. Bij gebrek aan een fatsoenlijke kerstfilm á al The Gremlins trekken kinderen zich liever terug achter hun blauwe scherm.
Wie er een jaar later nog beter in slaagden die authentieke kerstsfeer uit de nadagen van de Koude Oorlog te vangen, is Emmy The Great. Met hulp van Tim Wheeler van britpoppunks Ash, maakte zij een kerstplaat waar de Gremlins hun vingers bij aflikken. Een uit de hand gelopen grap, ontstaan nadat het koppel ingesneeuwd raakte op een vliegveld en meerdere vluchten werden gecancelled. Hoogtepunt Zombie Christmas gaat vergezeld van een video, waarin de Kerstman onderaan de roltrap van een shopping mall ten prooi valt aan de Walking Dead. Now THAT’s what I call Christmas!