Afgelopen maandag overleed Angelo Bruschini op 62-jarige leeftijd. Gitarist bij onbekende, net niet groots doorgebroken bands uit Bristol zoals The Numbers en The Blue Aeroplanes. Maar vooral bekend als gitarist van Massive Attack.
Hoewel Bristol een grote stad is, staat de muziekscene erom bekend dat iedereen elkaar kent. En dat artiesten graag samenwerken, elkaar wat gunnen. Toen Massive Attack bij de opnames van het album Protection een gitarist nodig had om muziek in te spelen, kwamen ze via een wederzijdse vriend bij plaatsgenoot Bruschini uit. Hij speelde wat in als sessiemuzikant en hoorde er daarna een half jaar niets meer van. Zelf dacht hij dat hij slecht werk had afgeleverd. Maar toen het album vervolgens uitkwam, herkende hij veel gitaarsamples. Angelo had ze zelf ooit ingespeeld. Massive Attack was in die tijd nog samplegedreven: 3D, Daddy G en Mushroom bespeelden zelf geen instrumenten, maar sampleden bestaande muziek of maakten samples van wat anderen voor ze inspeelden.
Later werd Bruschini’s rol groter. Het geluid van Massive Attack evolueerde continu en voor het album na Protection, Mezzanine, streefde 3D een donkerder, spannender geluid na. Een geluid met meer dynamiek. Massive Attack voegde hiervoor muzikanten en live-instrumenten toe. Angelo Bruschini nam als gitarist met 3D en producer Neil Davidge urenlange jamsessies voor zijn rekening. Met 3D componeerde hij meerdere nummers. Zijn gitaarspel zette zo een grote stempel op hoe Mezzanine uiteindelijk zou klinken. In de openingstrack Angel, hieronder in een liveversie, is dat zeer goed te horen. Het nummer bouwt langzaam een spanning op, die een ontlading vindt in het fantastische gitaarspel van Bruschini. Zelf zei hij later dat hij muziek maken met Massive Attack als een uitdaging zag. Hij was wel klaar met de indiescene en wilde graag de meer elektronische kant op.
Mezzanine werd een groot succes, volgens mij vooral door de combinatie van elektronica met instrumenten. Met de aanwezigheid van gitaar sprak het een veel breder publiek aan. Angelo Bruschini tourde vervolgens als gitarist ook met Massive Attack. Dat hadden ze afgekeken van Portishead, dat live veel succes had met eenzelfde combinatie. En waar eerdere tours wel eens als saai werden gekwalificeerd, was deze tour een sensatie, mede door de aanwezigheid van gitarist Bruschini. Anderhalf jaar lang tourde hij met de band over de wereld, eind jaren ‘90.
Het nieuwe geluid en het lange touren had zijn weerslag op de bandleden. Mushroom was ontevreden over de muzikale koers en vertrok. Daddy G wilde na het lange touren tijd aan zijn kersverse gezin besteden. Dus was alleen 3D over om samen met producer Davidge en de muzikanten, waaronder Angelo Bruschini, aan een nieuw album te werken. Na een tussentijdse koerswijziging namen ze het album 100th Window op. Een album zonder samples en met minder hiphop-invloeden. Maar wel met het gitaarspel van Bruschini. Sommigen zijn er na al die jaren nog steeds niet over uit, maar ik vind het een meesterwerk. Ook de live-shows werden steeds spectaculairder. De visuals, electronica en live-instrumenten zorgden ervoor dat het publiek helemaal werd ondergedompeld in de Massive Attack-ervaring. Angelo Bruschini was hier een onlosmakelijk onderdeel van.
Met zijn bijdrages aan de muziek van Massive Attack heeft Angelo Bruschini grote invloed gehad op hun geluid. Bijdrages die door de andere bandleden direct erkend werden.
RIP Angelo 🤍
A singularly brilliant & eccentric talent. Impossible to quantify your contribution to the Massive Attack canon.
How lucky we were to share such a life together. pic.twitter.com/btSqYQnOoM— Massive Attack (@MassiveAttackUK) October 24, 2023
Headerfoto via Flickr