Op 22 september komt Doja Cat met een nieuw album. Drie singles zijn al uitgebracht: Attention, Paint The Town Red en Demons. De verzen in Attention zijn enorm sterk en in Paint The Town Red wordt een sample van Dionne Warwick’s Walk On By gebruikt, daar word ik natuurlijk heel blij van. Het album belooft een nieuwe kant van Doja te laten zien, sinds ze haar laatste album uitbracht, is er dan ook behoorlijk veel gebeurd. De voornoemde singles zijn geschreven in een andere periode dan de overige nummers, waardoor de rest van het album volgens Doja heel anders gaat klinken. Ik wacht het af maar in afwachting naar het album vond ik het tijd worden voor een bijdrage over Doja. Hoewel ze wereldwijd stevig succes boekt, hoor je in Nederland, zeker buiten het TikTok publiek om, weinig van haar.
Doja’s echte naam is Amala Ratna Zandile Dlamini. Waarom vind ik dat ze een bijdrage verdient? Doja is een enorm veelzijdige artiest. Ze kan zingen, rappen en muziek produceren en schrijven. Bovendien zingt ze over veel verschillende onderwerpen en dat doet ze in meerdere genres: van hip hop, tot pop en R&B. Ook elektronische elementen maken deel uit van haar muziek. Haar albums zijn heel divers in stijl maar vormen toch een mooi geheel. En dat zorgt voor betoverende, vloeiende en soms hypnotiserende muziek. Als geen ander weet ze heerlijke melodieën te creëren en dat is naar mijn mening ook een belangrijke reden voor haar genreoverschrijdende kwaliteiten. Er is een bepaald element van geluid en melodie dat zij toevoegt aan haar muziek dat me enorm aanspreekt.
Bovendien is Doja een excentrieke verschijning net zoals haar outfits. Ook dat draagt bij aan de beleving bij haar muziek net zoals de aandacht die ze besteedt aan beeldende kunst en dans, iets dat ze heel belangrijk vindt. Thema’s waarover Doja vaak zingt zijn seksualiteit, vriendschap en persoonlijke kracht.
Haar excentrieke persoonlijkheid heeft ook wel eens voor controverses gezorgd. In muziekblogs schrijf ik daar liever niet teveel over. Bryan Rolli van Forbes schreef dat “Doja’s afstandelijke, oneerbiedige, chronisch online persona een onvermoeibare werkethiek maskeert; ze zingt beter, rapt sneller en danst harder dan veel van haar collega’s, allemaal tegelijk.”
In 2019 bracht Doja het fantastische Say So uit. Zelfs in Nederland vond dat publiek, vanwege TikTok. Eerst was het gewoon een albumtrack maar in 2020 werd het toch als single uitgebracht, omdat het op TikTok enorm populair was geworden. Het is een heerlijk funky synthpopnummer met funk, disco en pop rap-elementen uit de jaren 70. In de videoclip staat retro-esthetiek uit de jaren 70 centraal (en Doja zelf natuurlijk). Het is een romantisch nummer waarin Doja flirt met iemand die ze niet kent maar waarmee ze wel een band voelt. Ze nodigt diegene uit om te komen praten. Doja schreef het nummer samen met Lukasz Gottwald, Lydia Asrat en Jamie Parker. Dat Lukasz Gottwald meewerkte aan het nummer wordt als controversieel gezien, zoek zelf vooral eens op waarom.
Terug naar het nummer. Doja levert een perfecte vocale prestatie af. Haar stem zweeft over twinkelende synths en de funky baslijn. De ademende, zwoele zang, doet soms een beetje denken aan Donna Summer. Ze wisselt feilloos zoete zang af met rap en dat laat haar veelzijdigheid zien. Ik ben gek op muziek met retro invloeden en als je het doet met een dergelijk onweerstaanbare melodie en zulke vocalen dan maak je mij erg blij. Voor mij is dit inmiddels een tijdloze klassieker geworden die ik nog met regelmaat luister. Ik durf niet te beweren dat dit het meest onbekende nummer is waarover ik kon schrijven maar toch voelt het voor mij niet alsof Doja’s muziek echt in Nederland leeft, buiten een bepaald publiek om. En ik wil graag proberen over te brengen dat dit niet alleen goed genoeg is voor TikTok, omdat het gewoon hele fijne muziek is.
Doja zelf is overigens niet altijd blij met het nummer. Ze heeft aangegeven dat ze bang is dat ze alleen vanwege dit nummer herinnerd zal worden en dat wil ze niet. Ik denk dat ze zich daar geen zorgen over hoeft te maken. Ze heeft het nummer zelfs te commercieel genoemd. Uiteraard deel ik die mening niet. Veel van haar andere nummers klinken totaal anders dan Say So, dus er is genoeg te ontdekken in haar veelzijdige repertoire.