Ondergewaardeerde Liedjes gaat deze zomer op wereldreis. 31 dagen, 31 verschillende landen, 31 geweldige liedjes. Dompel je de hele maand juli onder in prachtmuziek uit de hele wereld.
De naam Ayumi Hamasaki zal in Nederland niet snel een belletje doen rinkelen maar de singer-songwriter is in Japan een absoluut popicoon en in dat land de best verkopende soloartiest ooit. Buiten het schrijven van muziek en zingen produceert ze ook muziek, is ze actrice en model en een mode-icoon. Vanwege haar grote invloed in de muziekindustrie wordt ze vaak de keizerin van de J-pop genoemd en de stem van de verloren generatie. Door haar enorme succes wordt ze beschouwd als één van de meest succesvolle artiesten uit de Heiseiperiode. Dit is het voorgaande tijdperk van de geschiedenis van Japan. Het tijdperk begon op 8 januari 1989, de eerste dag na de dood van keizer Hirohito en eindigde op 30 april 2019. Dat was de dag dat keizer Akihito abdiceerde en keizer Naruhito aantrad.
Ayumi ging als kind van school af omdat ze model wilde worden, maar ze werd geweigerd omdat ze te klein was. Toen begon ze haar pijlen op de muziek te richten, maar haar debuut EP Nothing From Nothing met Hip-Hop muziek, die ze uitbracht in 1995, haalde de hitlijsten niet. Ze begon met het zingen in karaokebars in Shibuya, een wijk in Tokyo. Op een gegeven moment ontmoette ze Max Matsuura, oprichter van muzieklabel Avex Group, die onder de indruk was van haar stem. Eerst twijfelde ze aan zijn motieven, maar later ging ze toch de samenwerking aan. Op zijn aanraden ging ze naar een Japanse muziekschool, maar dit beviel haar niet omdat ze de docenten te star vond. Ze is daarna naar een zangschool in New-York gegaan.
Op 1 januari 1999 verscheen haar debuutalbum A Song for ×× en dat was het begin van een enorme reeks aan nummer één hits, miljoenen verkochte platen en vele records in de Japanse hitlijsten. Zo scoorde ze 38 nummer één hits, met onder meer een reeks van 25 nummer één hits op rij. Bovendien is ze de artiest met de meeste albums op haar naam die meer dan een miljoen keer zijn verkocht en de eerste artiest die sinds haar debuut 13 opeenvolgende jaren een nummer één album had.
Ayumi heeft een behoorlijk rijke discografie vol verschillende muziekstijlen, waaronder Dance, Metal, R&B, Progressieve Rock, Klassiek en uiteraard Pop. Max Matsuura wordt door Ayumi altijd bestempeld als producer van haar muziek, maar Max heeft aangegeven dat Ayumi achter de schermen heel erg betrokken is bij het productieproces en wijst haar dan ook aan als producer. Ze gebruikt verschillende instrumenten en technieken in haar muziek, waaronder de piano, orkestrale muziek, gospelkoren, gitaren, traditionele Japanse strijkers, speeldozen en effecten zoals geschreeuw, geklap en krassen (Scratchen).
Ayumi schrijft meestal haar eigen muziek. Haar songteksten staan bekend als eerlijk en oprecht. Critici hebben haar onder meer bestempeld als doordachte, introspectieve tekstschrijver en hebben opgemerkt dat haar teksten onwaarschijnlijke inzichten bevatten. Ayumi heeft moeite met het uiten van haar gedachten, daarom gebruikt ze hier haar muziek voor. Hiervoor gebruikt ze eigen ervaringen (soms die van vrienden) en emoties als inspiratie.
In 2000 bracht Ayumi één van haar meest legendarische albums uit: Duty. Dit is ook haar best verkochte album. Volgens Jonathan McNamara van de Japan Times is het één van de tien Japanse albums die thuishoort op de Rolling Stone lijst van 500 beste albums. De nummers op het album richten zich op het gevoel van hopeloosheid en beelden een weerspiegeling uit van Ayumi’s teleurstelling dat ze zich niet grondig genoeg had uitgebeeld in muziek die ze tot dan toe had geschreven. Ook schreef ze over haar publieke imago. Verder schreef ze over gevoelens van eenzaamheid, chaos, verwarring en de last van haar verantwoordelijkheden.
Het album bracht verschillende singles voort waaronder de nummers Vogue, Far Away en Seasons. Onder fans staan deze drie nummers bekend als de trilogie. In Vogue schrijft Ayumi over het heden. Far Away gaat over haar verleden en Seasons gaat over haar toekomst. Drie prachtige en emotionele nummers die schitterend gezongen zijn.
Ik kies voor deze bijdrage Vogue uit, waarin Ayumi zingt over haar heden. Ik vind de vocalen en instrumentalen, met een Latijns tintje, schitterend. Wat ik vooral erg mooi vind is dat de combinatie van de vocalen en instrumentalen en de pessimistische tekst, het nummer op een spookachtige manier betoverend mooi maken.
Het refrein (waarvoor ik de Engelse vertaling gebruik omdat ik die mooier vind dan de Nederlandse):
Bloom in full glory
because after
your petals blossom beautifully
they’ll just fall quietly
Het is simpel maar zo’n mooie tekst. Dit nummer is klassieke J-pop op zijn best. Luister zeker ook eens de andere twee nummers uit de trilogie. In 2023 bracht Ayumi voor het eerst sinds 2016 weer een studioalbum uit: Remember You. Een album dat heel erg de moeite waard is. Ayumi heeft overigens sinds 2006 te kampen met volledige doofheid aan haar linkeroor. In 2017 liet ze weten dat ze ook last heeft van gehoorverlies aan haar rechteroor. Ondanks de problemen blijft ze optreden en muziek maken.