Heb ik jullie al eens verteld over die keer dat Tina Turner en de Ikettes achtergrondzang deden bij Frank Zappa? Het is heel wat anders dan de stomende soul die ze normaal brachten. Een onwaarschijnlijke combi, dat vond Zappa zelf ook. Voor het album Over Nite Sensation was hij op zoek naar achtergrondzangeressen, zo vertelde hij aan Barry Miles voor het boek Zappa: A Biography uit 1993. Well, why don’t you use the Ikettes, zei zijn toenmalige manager. I said: ‘I can get the Ikettes?’ and he said ‘sure’, aldus Zappa.
Het was 1973. Frank Zappa en de Mothers namen op in de Bolic Sound Studios van Ike Turner in Inglewood, Californië. Ike Turner had maar één voorwaarde waarop de band Tina en de Ikettes mocht ‘gebruiken’: Zappa mocht beslist niet meer betalen dan Ike Turner de vrouwen betaalde. En dat was weinig, naar het schijnt 25 dollar de vrouw. Per nummer, ongeacht de hoeveelheid werk. (Later bleek dat Zappa ze 25 dollar per uur betaalde: 187,5 dollar voor zevenenhalf uur werk pp.) De opnamen kwamen terecht op de albums Over Nite Sensation en ‘Apostrophe.
De Ikettes waren hun geld meer dan waard! De avant-garde rocker liet ze de meest bizarre dingen zingen. Zappa stond bekend als perfectionist en de partituren waren pittig. Vooral die voor Montana, een bizar nummer over een hippie die een dental floss tycoon wilde worden. It was so difficult, vertelde Zappa twintig jaar later, that one part in the middle of the song Montana, that the three girls rehearsed it for a couple of days. Just that one section, you know the part that goes ‘I’m pluckin’the ol’ dennil floss’? Right in the middle there.
Een voor een kregen de Ikettes het onder de knie. Uiteraard waren ze nogal trots. Tina Turner haalde haar echtgenoot, die in de studio ernaast aan het werk was, om te luisteren naar het eindresultaat. Frank Zappa herinnerde het zich nog goed. He listened to the tape and he goes ‘What is this shit?’ and walked out… I don’t know how she managed to stick with that guy for so long.
Tja, zo’n grote klootzak als Ike was, zo lief was Tina. Tijdens een latere sessie (voor het nummer Cheepnis op het album Roxy & Elsewhere) werkte Zappa niet met Tina, maar met de twee andere Ikettes: Linda Sims en Debbie Wilson. Tijdens het ingewikkelde werk aan weer zo’n absurdistisch stuk, komt Tina Turner opeens binnen. Sjaal om haar hoofd en een pan in haar handen. Als verrassing had ze stamppot gemaakt voor iedereen in de studio.
Ike Turner was achteraf helemaal niet blij met de samenwerking tussen Zappa en ‘zijn’ vrouwen. Hij stoorde zich aan de expliciet seksuele teksten in gore nummers als Dirty Love en Dinah-Moe-Humm. Ike eiste dat de namen van de Ikettes niet op de albumcover zouden komen. Aldus geschiede. Maar ja, zo’n bijzondere combi in de studio kon uiteraard niet lang geheim blijven.
Prachtig verhaal, toch?