Bij Ondergewaardeerde Liedjes besteden we graag aandacht aan nieuwe muziek. De rubriek ‘Nieuwe Muziek’ is de plek voor een goed gesprek met artiesten over nieuwe liedjes, én de plek waar we een podium willen bieden aan echt kakelvers talent.
Het prachtige Tranen In De Wind is het derde album van zanger-liedschrijver Toverberg. Voorheen stond Toverberg bekend als Lars & The Magic Mountain. Ooit begon hij echter als bassist bij het buitengewoon populaire Go Back to the Zoo, waarna hij juist de zanger werd van de nieuwe incarnatie van die band, St. Tropez. Met Tranen In De Wind vindt de Amsterdammer zich opnieuw uit, onder meer omdat hij nu in het Nederlands is gaan zingen. We waren benieuwd: hoe kwamen al die veranderingen steeds tot stand? En wat mogen we dan wel niet van hem gaan verwachten in de toekomst? Hoog tijd dus voor een magisch gesprek met Toverberg zelf.
Ik dacht zelf ook heel lang dat ik niets van Nederlandstalige muziek moest hebben
De weg van Go Back to the Zoo naar solo
De echte naam van Toverberg is Lars Kroon. Kroon begon zijn muziek-carrière als bassist bij Go Back to the Zoo. Onvoorstelbaar haast, dat was dus zijn eerste bandje! Kroon: “Ik was begin twintig. Dus ik ben relatief laat begonnen, inderdaad. Muziek was voor die tijd wel belangrijk voor mij, en ik ging ook veel naar optredens, maar ik had niet het idee dat ik dat zelf kon gaan maken. Dat was eigenlijk nooit bij me opgekomen. Totdat Cas Hieltjes me vroeg of ik niet wilde bassen in zijn nieuwe band, Go Back to the Zoo. En toen moest ik ook nog echt goed leren bassen. Ik vond het echter leuk en alles ging ook best wel goed met de band. Het was een hele grote feestperiode. En dat hebben we zo lang mogelijk weten te rekken. Net zolang totdat wij er klaar mee waren.”
De muziek was nog steeds prioriteit voor de band, maar het succesvolle viertal bevond zich op een gegeven ogenblik in een wereld vol belangen: “Dat was nou ook niet helemaal het idee. Je bent voordat je het weet ineens een entertainmentbedrijf geworden.” Begin 2016 stopte de band er dan ook mee. “We misten op een gegeven moment het vuur een beetje van het begin, en we waren nog kinderachtig genoeg om te bedenken dat als we iets serieus hadden willen doen dat we dan wel iets met onze studie hadden kunnen doen. Toen hebben we dus St. Tropez opgericht.”
St. Tropez bestond uit dezelfde leden als Go Back to the Zoo, maar het geluid van de band was anders. Kroon deed hier de lead-vocalen en hij was hier ook echt aan het schrijven geslagen. “Dat had ik echt van de jongens geleerd. Het begon al een beetje bij het tweede album van GBTTZ, dat ik ontdekte dat ik het erg leuk vond om muziek te maken.” De focus van St. Tropez was vooral gericht op het buitenland. Uiteindelijk zijn er twee albums uitgebracht en toen was het tijd voor weer een nieuw begin; Lars Kroon werd soloartiest.
Een belangrijke doorbraak
“Mijn eerste eigen project was eerst in mijn eentje, maar dat werd snel heel groot, met heel veel mensen erbij. Dat heette Lars & The Magic Mountain. Toen ik daar live mee ging spelen, kregen we te maken met corona. Dat was lastig met een grote groep, want je mocht maar met maximaal vijf mensen op het podium. Ik had vijftien mensen op een gegeven ogenblik, met strijkers, blazers, en een gospelkoor. We hebben in Paradiso gespeeld en we zouden een releaseshow gaan doen, maar dat werd dan weer tig keer uitgesteld. Als je zo vaak zoveel mensen af moet bellen, dat is heel irritant op een gegeven moment.”
“Ik had vervolgens het tweede album al alleen gemaakt en dat was al iets minder space-rock en groots, en meer ingetogen en DIY. De releaseshow van oorspronkelijk het eerste album heb ik een jaar later gedaan, maar dan uiteindelijk voor het tweede album. Dat optreden besloot ik alleen te doen. Ik had nooit verwacht dat ik dat zou durven: alleen op het podium met een gitaar. Het was echt heel eng, maar het ging heel erg goed en de reacties waren heel fijn. Het voelde voor mij als een belangrijke doorbraak.”
“Vervolgens kon ik weer lang niet spelen, en toen begon ik in het Nederlands. Ik wilde namelijk opnieuw beginnen. ‘Opnieuw beginnen’ is een soort terugkerend thema in mijn muzikant-schap.”
“Toen ik Nederlandse teksten ging maken viel alles wel meteen op z’n plek. Dit bleek zo goed bij me te passen en ik kon me hiermee heel goed uitdrukken, er ging echt een wereld voor me open. Ik heb hiermee een nieuwe basis gevonden waarmee ik verder kan. Daarbij heb ik het idee dat ik wel door ga met ontwikkelen maar niet meer met die idioot grote stappen als tot nu toe.”.
Wanneer je in het Nederlands gaat zingen komen mensen met bepaalde verwijzingen naar Nederlandse artiesten. In recensies en artikelen lees je de namen van Spinvis, Cornelis Vreeswijk en/of Jaap Fischer. “Soms moet ik daar heel erg aan wennen. Ik weet ook wel dat mijn muziek geen Suzan en Freek is, dus dan zit je dan wat sneller in de hoek van een Spinvis of van een Jaap Fischer. Het is soms een beetje moeilijk omdat het voor mij niet mijn muzieksmaak is. Maar voor de luisteraar misschien wel, en dat vind ik eigenlijk alleen maar leuk.”
Toverberg gaat wellicht nieuwe luisteraars krijgen door de nieuwe stap, of wellicht verliezen? “Ik ben er ook erg benieuwd naar. Misschien dat dat wel meevalt. Ik dacht zelf ook heel lang dat ik niets van Nederlandstalige muziek moest hebben. En daar zijn mensen ook heel uitgesproken in. Ik snap dat wel.”
Op de fiets
Waar komen de ideeën voor nummers vandaan? “De ideeën ontstaan vaak op de fiets. Die neem ik dan snel op op mijn telefoon. Je moet ergens het onderbewuste weten aan te raken, de ratio moet aan de kant. Als je dat idee dan hebt moet je gaan zitten, schrijven en proberen.” “Ik merk ook dat als ik er niet genoeg aan toe kom, en dat al die ideeën zich opstapelen in de telefoon, dat ik dan echt gefrustreerd raak. Dan word ik heel onaardig, ook. Dan zegt mijn vrouw – of iemand anders – dat ik een dagje muziek moet gaan maken. En dan komt het weer goed.”
Kroon houdt verder erg van een bepaalde onkunde in de muziek, zoals in de muziek van Sparklehorse. “Daar zit zoiets puurs en iets rauw in gecombineerd met mooie teksten. Dat vind ik zo mooi. Ik probeer ook zoiets te doen op mijn manier. Het laatste nummer dat ik schreef voor het album was Wennen, dat nummer is heel leeg, en is als het ware een aanloopje voor het volgende album.” Toverberg is heel productief, sinds 2020 zijn er drie soloalbums uitgekomen en Kroon is ook alweer bezig met het volgende: “Tranen In De Wind heb ik opgenomen in een goede studio met Jan Schenk. Het klinkt allemaal heel goed. Ik zit er echter over na te denken om het volgende album op te nemen in het kleine hokje thuis, waar ik altijd aan het werk ben.”
(tekst gaat verder onder de videoclip)
Wij waren altijd echt aan het klooien en De Staat was meteen al zo professioneel
Popronde en Oerol
Recent werd bekendgemaakt dat Toverberg is geselecteerd voor de nieuwe editie van de Popronde, het grootste reizende muziekfestival van Nederland. “Dat vind ik echt heel leuk. Ik heb het al een keer met GBTTZ en met St Tropez gedaan. Heel cool dat ik het nu alleen mag gaan doen, dat ik daarvoor ben geselecteerd. Ik ga er zelf ook altijd graag naar toe, als de Popronde in Amsterdam is.”
Sommige acts krijgen echt een boost door een deelname. “Ja, in het verleden met GBTTZ was het ook heel belangrijk. Dat was trouwens in hetzelfde jaar als De Staat en die waren in alles net iets beter voorbereid, dat weet ik nog heel goed. Wij waren altijd echt aan het klooien en De Staat was meteen al zo professioneel. Dat jaar speelden we heel veel en overal kwamen we die jongens tegen, dat was erg leuk. We hebben zoveel ervaring opgedaan. We stonden echt in cafés met tapijt op tafel, of je stond ergens in een striptent te spelen voor vijf ongeïnteresseerde mensen.”
“En in juni speel ik op Oerol, daar verheug ik me ook heel erg op. Dat is een plek waar ik nog niet ben geweest en waarvan ik denk dat het wellicht een plek is die past bij de kant die ik nu aan het opgaan ben. Ik heb al een aantal keer in theaters opgetreden en daar voel ik me ook heel prettig bij: mensen die zitten en die luisteren naar wat je zegt en speelt.”
Toen heb ik de zin ‘Hartelijke Groeten, Lars’ erbij ingestopt. Eigenlijk ook heel lelijk, maar ik heb het toch maar gewoon gedaan
De Hartelijke Groeten van Lars
Tot slot zoomen we in op het nummer Hartelijke Groeten, één van nummers van het album dat in februari uitkwam. “Ik doe een poging in dat nummer om een lied te signeren. Ik was een tijdje geobsedeerd door handtekeningen op schilderijen. Dat mensen iets heel moois maken en dan zo’n naam eronder op krassen. Dat is iets absurd eigenlijk, als je daarover nadenkt, en heel ijdel. En toen dacht ik, dat wil ik ook een keertje in een nummer. Toen heb ik de zin ‘Hartelijke Groeten, Lars’ erbij ingestopt. Eigenlijk ook heel lelijk, maar ik heb het toch maar gewoon gedaan.”