Burt Bacharach’s briljant geschreven en gecomponeerde nummers doen je stoppen met bewegen, omdat het zulke mooie composities zijn. Hij kan met gemak één van de belangrijkste figuren van populaire muziek uit de tweede helft van de twintigste eeuw worden genoemd. Hij werkte veelal samen met tekstschrijver Hal David (die we niet mogen vergeten!) en samen worden ze beschouwd als twee van de beste songwriters allertijden.
Burt schreef (samen met Hal) elegante en memorabele nummers die een mix vormen van Jazz, tot Soul, tot Bossa Nova en traditionele Pop. Hij was een klassiek geschoolde pianist met een verfijnde muzikale techniek. Veranderingen in de maatsoort, de instrumentatie en onvoorspelbare akkoorden zijn belangrijke en herkenbare aspecten in zijn nummers, net zoals de ‘hooks’ en blazers. Op 8 februari 2023 overleed Burt Bacharach op 94-jarige leeftijd.
Hij werkte samen met tal van artiesten (en/of ze zongen zijn nummers), waaronder Dusty Springfield, Carpenters, B.J. Thomas, Elvis Costello, Perry Como, Bobbie Gentry, Tom Jones, Jackie DeShannon, Aretha Franklin, Luther Vandross en Cilla Black. Het meest prominent was de samenwerking met Dionne Warwick. Warwicks stem bezat volgens hem ‘de teerheid en raadselachtigheid van een zeilschip in een fles’. Ik ben het volledig met Burt eens. Uiteraard volgden er ook tal van prijzen. Waaronder Grammy, Academy en Golden Globe Awards en een Emmy en BAFTA. In 2012 ontvingen Burt en Hal de Library of Congress Gershwin in de categorie Popular Song. Het was de eerste keer dat een songwriter duo deze prijs won.
I Say A Little Prayer, The Look Of Love, Close To You, Raindrops Keep Falling On My Head, Anyone Who Had A Heart, That’s What Friends Are For. Doe je ogen dicht en denk aan de nummers. Schitterende, tijdloze nummers die in de soundtrack van ieders leven passen. Slechts een kleine greep uit een onsterfelijke muzikale nalatenschap.
Met Dionne Warwick als voornaamste artiest kan ik niet anders dan een nummer van haar en Burt (en Hal) kiezen. Veel van de nummers die zij maakten zijn in Nederland behoorlijk ondergewaardeerd. Zelfs het schitterende Walk On By werd hier geen top 40 hit. Sterker nog, slechts één van Dionne’s nummers – Anyone Who Had A Heart – uit de jaren ’60 werd hier een top 40 hit. Ook in de jaren ’70 was er geen enkele Top 40 hit voor haar, op Then Came You met The Spinners na. De composities van Burt, Hal en Dionne zijn in Nederland duidelijk ondergewaardeerd.
Walk On By, waarin iemand een ex-geliefde smeekt om haar met rust te laten, is één van de ultieme nummers die Burt, Hal en Dionne hebben gemaakt. Het is een perfect voorbeeld van een songwriter die briljant te werk gaat en van perfecte harmonie tussen vocalist en songwriter. Het is een van de mooiste nummers ooit geproduceerd. Er zit soul in maar het is geen recht toe recht aan soulnummer. Ook is het te verfijnd om een popnummer te zijn en te emotioneel krachtig om te worden aangeduid als easy listening. Alles aan het nummer is schitterend. De spaarzame tekst en het spaarzame arrangement. Dionne’s schitterende vocalen die ergens tussen stoïcijns en wanhopig in zitten.
Met het nummer experimenteerden Burt en Hal ook. De ‘hook’ ‘Don’t Stop/Don’t Stop’ was één van de meest experimentele van z’n tijd en de heerlijke bugel en pianobreaks verlichten de spanning in de compositie. Bovendien was just let me grieve in private iets dat je niet in singles tegenkwam in die tijd. Walk On By werd een grote hit, midden in de invasie van The Beatles in de Verenigde Staten. Dat zegt genoeg. Net zoals veel van Burt’s nummers is het door vele artiesten opgenomen.