De voorkeur van de gemiddelde Snob en míjn favoriete muziek liggen soms dichter bij elkaar dan je denkt. Want acts als The Prodigy, Faithless, Daft Punk en The Chemical Brothers hebben allang hun plekje gevonden in de Snob 2000, maar staan ook op míjn favorietenlijstje.
Er is echter nog zo veel méér moois te ontdekken als je net even wat dieper de House-scene induikt. Het is sowieso een genre met een prachtige historie vol pionieren, bluf en rebellie. Maar bovenal saamhorigheid, vriendschap en liefde. Elementen die uiteindelijk leidden tot de miljardenindustrie die het nu is. Boeken vol zijn er inmiddels over geschreven. En wie deze leest, weet waarom het genre en haar iconen zoveel méér verdienen. Ook Tom Wilson is zo’n icoon.
Zijn radioshow was legendarisch. 15 jaar lang zat hij achter de knoppen van een programma dat volledig aan House-muziek gewijd was. Het startte in 1985 en was wekelijks via de ether te beluisteren in Oost- en Centraal Schotland. Sommige Engelsen trokken zelfs elke zaterdag met hun auto noordwaarts om de show van de presentator te kunnen ontvangen. Het Awardwinnende radioprogramma was dan ook immens populair. Tapes van zijn shows vlogen de hele wereld over en leverden hem aanvragen op vanuit Australië, Canada en Hong Kong. Maar hij was niet alleen radiopresentator. Ook als club-DJ, producer en remixer liet hij zich niet onbetuigd.
Zijn belangrijkste wapenfeit is Techno Cat, dat ook hier in Nederland de hitlijsten haalde. In 1995 wist deze clubknaller tussen al het eurodance-geweld een keurige 21ste plaats in de Top 40 te behalen. Het waren daarbij vooral de stevige beat en de buitengewoon vernuftige opbouw: met in het midden éven dat rustmomentje om het publiek vervolgens weer volledig in extase te brengen.
Met zijn radioshow hielp hij eigenhandig de Schotse dance-scene in het zadel. Hij was ook nog lang niet klaar toen hij in 2004 op 53-jarige leeftijd al het aardse voor het eeuwige verruilde. Een hartaanval na een kort ziekbed maakte een einde aan zijn leven. Gelukkig hebben we zijn single nog, zodat wij hem, én zijn betekenis voor de elektronische dansmuziek nooit zullen vergeten.