Als kalende man van middelbare leeftijd met een buikje voldoe ik natuurlijk helemaal aan het stereotype van een muziekblogger. En om het vooroordeel helemaal af te maken zou ik natuurlijk over Classic Rock uit de jaren ’70 moeten schrijven, het ultieme domein van de kalende mannelijke artiesten van middelbare leeftijd met een buikje. Nou probeer ik dat laatste zoveel mogelijk te voorkomen op dit blog, maar er zal vermoedelijk wel een zekere mate van waarheid schuilen achter dit beeld. Want pas eenmaal op leeftijd krijg je denk ik beter zicht op wat nou tijdloos goeie muziek is, en wat niet. Zoals alles in het leven stel je meestal pas in retrospectief vast hoe geweldig iets was, en zo dus ook voor muziek. Het moet gewoon even bezinken als het ware.
Maar zo nu en dan komt er muziek langs waarvan je eigenlijk onmiddellijk hoort dat het een instant klassieker is, daar hoeft niet eerst 40 jaar rijping voor plaats te vinden. Muziek die zo urgent en cruciaal is, die je op alle fronten overrompelt.
Een overduidelijk geval van zo’n instant klassieker is beabadoobee (zonder hoofdletter!), een jongedame die dit jaar 21 wordt, geboren op de Filippijnen en getogen in Londen. Rond haar 17de gaf ze een indrukwekkend visitekaartje af met de oorwurm Coffee, een lied dat in 2019 door het dak ging dankzij de sample in het lied Death Bed van rapper Powfu, en een internationaal succes werd dankzij het gebruik op TikTok. Er werd dan ook reikhalzend uitgekeken naar haar debuutalbum Fake It Flowers vorig jaar, waarop beabadoobee ingetogen folk afwisselt met Indie rock, ja, ik zou haast zeggen classic rock, en dat valt bij deze kalende man van middelbare leeftijd met een buikje natuurlijk enorm in de smaak.
Op dat album ook haar zomerhitje van afgelopen jaar: Care. Een feelgood song met een jaren ’90 vibe, dus lekker ruige gitaren met optimistische, zonnige melodieën, en dat laatste is natuurlijk iets wat in de lijn der verwachtingen ligt bij een dame van amper 20 lentes jong. Klinkt haast als een kruisbestuiving tussen Courtney Love en K3, met gelukkig de meeste nadruk op het eerste. En zoals in bijna al het werk van beabadoobee zit er een aanstekelijke vrolijkheid in dit lied. Tekstueel gaat het over een niet nader gespecificeerd voorval uit jaar kinderjaren waar ze zich overheen probeert te zetten. Spoiler: haar aanstekelijk vrolijke zomerhit van dit jaar is trouwens deze Last Day On Earth.
Bij de Grote Buurman Top 2000 gaan we beabadoobee de komende 20 jaar nog niet tegenkomen, want ze is jong èn vrouw. Maar ik durf er geld op in te zetten dat Hollywood wat slimmer is, en dat we haar muziek in heel wat Romantische Comedies zullen gaan horen.