Denise LaSalle was een zeer getalenteerde Blueszangeres die ook veel Soul(blues), Gospel en Disco opnam. Ze was ook een hele getalenteerde liedjesschrijfster en schreef vaak grappige, gevatte nummers. Ze werd wel omschreven als de hedendaagse Bessie Smith. Sinds het overlijden van Koko Taylor in 2009 werd ze Queen of the Blues genoemd. In 2018 overleed Denise zelf.
Haar carrière begon heel bescheiden. Ze schreef thuis nummers en gaf deze aan verschillende Bluesartiesten. Een vertegenwoordiger van Chess Records kwam vervolgens langs op Denise’s werk, de Mixer’s Lounge, waar ze achter de bar stond. Hij luisterde naar een nummer van haar en ze kreeg een contract aangeboden. Pas na twee jaar kreeg ze de kans om zelf, met behulp van Billy ‘The Kid’ Emerson (een van de grote namen bij Chess), een plaat op te nemen. Het werd een bescheiden hit. Chess Records kocht de rechten en startte promotie van de plaat in Europa. In 1971 volgde dan de doorbraak met de single Trapped By A Thing Called Love, zij het bij een ander platenlabel. Eerst in Chicago, toen Detroit en later de rest van het land. Vanaf dat moment nam Denise een reeks aan albums op, waarvan Trapped By A Thing Called Love, On The Loose, Here I Am Again, Hittin’ Where It Hurts, Still Trapped, Still Bad, Smokin’ In Bed en God’s Got My Back als haar beste werk worden gezien. De albums zijn meer dan het luisteren waard. In Nederland scoorde ze gek genoeg geen enkele hit.
Denise is gedurende haar hele carrière trouw gebleven aan haar eigen format en is nooit meegegaan met de trend van het moment. Toch wist ze met haar muziek verschillende succesvolle urban crossovers te maken. In 1990 bracht ze het album Still Trapped uit. Ook op dit album blijft ze lekker zichzelf en doet ze waar ze goed in is. Ze hield vast aan het Soul en Blues geluid uit het zuiden zoals ze dat al opnam in de jaren 70. Ze is grappig en enorm gevat en een enorme vakvrouw. Trapped… 1990, geschreven door LaSalle, grijpt terug op haar romantische grote hit uit de jaren ’70. Op het album staat een heerlijke liveversie. En als de vakvrouw die ze is levert ze een Soul-Blues pareltje van het hoogste niveau af. Ik hou er wel van om een artiest later in een carrière te horen. Doorgewinterde vocalen zijn vaak mooi en dat is bij Denise, inmiddels in de 50 hier, niet anders.