Onlangs luisterde ik het solo album van The National-voorman Matt Berninger (Serpentine Prison). Matt zingt op dit album ook een duet met Gail Ann Dorsey, en die naam kwam mij bekend voor. Overigens is dit duet (Silver Springs) ook gelijk een hoogtepunt op de album en zeker waard om te luisteren, maar om dit nummer gaat het niet in dit blog.

Ik moest even terug in mijn aantekeningen die ik eind jaren ’80 al bij hield. En inderdaad, daar kwam ik Gail Ann Dorsey al tegen. Het nummer Where Is Your Love had toen mijn aandacht getrokken. Gail Ann Dorsey is dus bij het grote publiek niet bekend. Where Is Your Love is haar enige wapenfeit in Nederland en dan alleen nog maar vier weken Tipparade begin 1989. Op Spotify is dit nummer (en haar eerdere solo-albums) niet eens te vinden, maar Gail Ann heeft al een aardige carrière achter haar rug.

Begonnen als sessie muzikant (ze speelt basgitaar) en vertrok op jonge leeftijd al vanuit Amerika naar Londen om haar geluk te beproeven. Iets wat ook lukte, want ze mocht dus in 1988 haar debuutalbum opnemen (The Corporate World) waar ook dit nummer op staat. De stijl van het album is een mix tussen rock, pop en R&B. Zeker eind jaren ’80 een mix die nog niet zoveel voor kwam. Het nummer ademt dan ook nog steeds een laat 80’er jaren vibe, maar laat gelijk zien waar Gail Ann voor staat.

De meeste mensen die van Gail Ann gehoord hebben, zullen haar kennen van de begeleidingsband van David Bowie. Vanaf 1995 tot aan zijn dood in 2016 speelde ze de bas, maar nam ze live ook zangpartijen voor haar rekening. Luister maar eens naar een live uitvoering van Under Pressure. Ook toerde ze eerder al met Tears For Fears (waar ze ook meeschreef aan de songs) en heeft ze als sessie muzikant met veel diverse artiesten gewerkt, bijvoorbeeld (uiteraard) The National, Lenny Kravitz, The The en Bryan Ferry.

Haar solo werk is (tot op dit moment) beperkt gebleven tot drie albums, waarvan alleen de laatste op Spotify is te vinden. Toch verdient ze meer aandacht en daarom ook dit podium. Haar unieke stijl, voorkomen en onorthodoxe manier van muziek maken is altijd wat ondergesneeuwd onder haar sessie werk. Where Is Your Love staat nog steeds al een huis en toont wat ze kan.

Een vrouw op de basgitaar. Dat zijn er niet veel en dat voorbeeld wil ze ook zijn voor jonge meisjes. In een interview op de website Guitarsexchange.com zegt ze daar het volgende over: Vrouwen hebben een ongelofelijke progressie gemaakt in de muziek, ik heb het zelf gezien. En als er iets is wat ik wilde doen, al is het maar voor vijf kleine meisjes in de wereld, is ze bemoedigen om hun stem te versterken, om zo je stem te laten horen in de muziekwereld en dingen te doen, waarvan je dacht ze niet te kunnen doen omdat je een vrouw bent. Als dat lukt, is mijn missie geslaagd!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.