We schrijven augustus 1996; opgetogen als altijd vóór een festivalbezoek ben ik me wat aan het inlezen in het programma van Lowlands. De allereerste act die op het programma staat zegt me totaal niets: Die Anarchistische Abendunterhaltung. Ik kreeg het nauwelijks mijn mond uit. Mijn goede vriend en festivalgezel verzekerde me dat we hiernaartoe moesten in de Foxtrot tent. Hij was in het bezit van hun eerste cd en voegde eraan toe dat de mogelijkheid aanwezig was dat de heren van deze band in hun blote kont zouden optreden, want er stonden ook enkele merkwaardige foto’s in het cd album. Mijn vriend wilde me niet vertellen wat voor soort muziek het was, ‘laat je maar verrassen’ en daarom liet ik de achtergrondinformatie voor wat het was en vertrouwde volledig op de aanbeveling van mijn vriend.
Het concert en tevens het festival Lowlands startte: vier wat nerdy muzikanten (niet naakt) nemen plaats op barkruk of staand en beginnen. Ik was in volledige vervoering, wat een energie en wat een virtuositeit brachten deze heren ten gehore! Hier bij te zijn was een unieke ervaring, deze gasten gaven alles en speelden, niets anders dan dat: ze speelden. Voor zover ik me kan herinneren zonder woorden, maar daar kan ik me in vergissen. Ik ging er op dat moment van uit met Duitsers, of Duitstaligen van doen te hebben. Achteraf en met post-concert informatie van mijn vriend bleken het Belgen te zijn.
In deze periode was ik een beetje aan het herstellen wat mijn muziekleraar op de middelbare school allemaal kapot had gemaakt, namelijk liefde voor klassieke muziek. Door de non-pedagogie van deze man die de periodes ‘Romantiek’ en ‘Barok’ op brute en niet aantrekkelijke wijze door onze jonge strotjes wilde duwen, had ik mijn interesse in alles dat met klassiek te maken had verloren en heel langzaam kwam ik daarvan los door onder andere muziek van Michael Nyman. Die Anarchistische Abendunterhaltung (DAAU) kwam wat dat betreft precies op het goede moment en gaf nog een extra duw in de goede richting. Andersom heeft dit ensemble nooit de aansluiting weten te vinden met de klassieke muziek. Het platenlabel Sony voer wel op deze koers, maar het publiek was vooral te vinden onder de fans van bijvoorbeeld dEUS waar DAAU in het voorprogramma stond en ook het nummer Suds And Soda van dEUS hadden zij als eerste nummer op een demo had gezet. Naast voorprogramma van dEUS, hebben ze ook in het voorprogramma gestaan van Tortoise, 16 Horsepower en Björk. Toeval of niet; zij stonden allen geprogrammeerd voor de editie 1996 van Lowlands.
In deze festivalloze periode moeten we het doen met onze herinneringen en deze aan Lowlands wilde ik niemand onthouden. Het nummer Drieslagstelsel II brachten de mannen van DAAU ten gehore naast een aantal andere Drieslagstelsels en waarschijnlijk ook de eerder genoemde Suds And Soda. Het Drieslagstelsel II kent meerdere uitvoeringen, of herinterpretaties, zoals de live-uitvoering bij VPRO’s vrije geluiden met drums. De oerversie is gespeeld met de eerste bezetting zonder percussie en heeft mijn voorkeur. Echter DAAU is typisch een gezelschap dat zichzelf iedere keer weet te vernieuwen, ik hoop ze snel weer eens te zien.