Het is voor mij weer tijd om uit het grote vat dat de soulmuziek betreft een ondergewaardeerd pareltje in het zonnetje te zetten. Vandaag heb ik gekozen voor zangeres Margie Joseph. Een enorm grote naam in de soulmuziek werd ze nooit en successen zoals Aretha Franklin, Chaka Khan, Gladys Knight en Tina Turner behaalde ze niet. Maar dat betekent niet dat Margie Joseph onderdoet aan talent.
In 1967 begon Margie met het opnemen van een aantal demo’s en in 1971 verscheen haar eerste soloplaat: Margie Joseph Makes A New Impression. In 1970 volgde het eerste succes met het R&B nummer Your Sweet Lovin’, geproduceerd door Freddy Briggs. In 1971 volgde een tweede hit, een cover van Stop! In The Name Of Love, van The Supremes. In 1974 scoorde ze wederom een hit met een cover, namelijk My Love van Paul McCartney. Anno 2020 zijn er 13 albums van Margie uitgebracht.
Margie’s zelfbenoemde album Margie uit 1975 wordt meestal beschouwd als haar beste werk, zeker de nummers Words (Are Impossible) en I Can’t Move No Mountains zijn prachtig. Ik houd mij aanbevolen om deze nummers in de toekomst nog eens individueel in het zonnetje te zetten. Voor deze bijdrage heb ik echter gekozen voor een nummer dat er gek genoeg voor zorgde dat Margie’s contract bij Atlantic werd beëindigd. Come On Back To Me Lover, zoals het nummer heet, werd namelijk geen grote hit.
Come On Back To Me Lover is afkomstig van het album Feeling My Way, uit 1978. Deze prachtige soulplaat is geschreven en geproduceerd door Johnny Bristol en samen met hem namen Hense Powell en Sonny Burke het arrangement voor hun rekening. Margie’s vocalen zweven heerlijk weelderig door het nummer heen, waarin ze zingt over een liefde die ze niet kwijt wil, maar toch laat gaan, in de hoop dat hij erachter komt dat het toch haar liefde nodig is wat hij nodig heeft.
Waarom het nummer geen grote hit werd weet ik niet. De heerlijke tijdloze old school soul neemt je mee terug in de tijd en laat je zo lekker wegdromen, precies wat muziek met je moet doen. De reden dat Margie Joseph nooit de grootste successen behaalde wordt gezocht bij haar platenlabels Stax en Atlantic, simpelweg omdat ze zelden de promotie kreeg die ze verdiende. Zullen we nu in Nederland bij de ondergewaardeerde liedjes een klein beetje van deze schade herstellen?