Willem Ennes was een ‘toetsenkeizer’. Eigenlijk was hij pianist, al was hij ook een meester op synthesizer en orgel. Achter de vleugel in elke studio waar we met Solution voor opnames waren, hoopte ik dat hij voor de zoveelste maal zijn fantasie de loop liet en zijn vingers hun gang liet gaan. Tijdens de opnames van de platen die we onder leiding van Gus Dudgeon maakten, zei Gus vaak dat Willem eens moesten denken aan een solocarrière. Ik stelde hem ook wel eens voor iets met z’n tweeën te gaan doen: piano en zang, ik zag dat wel zitten. Het is er helaas nooit van gekomen.

Ik ben trots dat hij elke keer bij Solution mijn liedje 100 Words speelde. Voorafgaand aan mijn intro speelde hij eerst een wondermooie droom, die elke keer weer anders was. De eerste keren – voordat we het opnamen voor het album It’s Only Just Begun begonnen – speelden we het al enige tijd live, en elke keer was afwachten wat hij nu weer ter plekke bedacht en begon het genieten.

Willem was een intro-meester: zijn melodie- en ritmefantasie was onuitputtelijk. De liedjes waar een vrij intro aan vooraf ging waren stuk voor stuk juweeltjes: de eerste die ik van hem hoorde was het begin van Divergence, waar hij er meerdere van in voorraad had. Vanaf het eerste album Solution gaf hij al een kunnen van zijn meesterschap, luister bijvoorbeeld naar Trane Steps en Phases. Al moet Tom (Barlage) natuurlijk niet worden vergeten, want die was naast een fantastische blazer ook een geweldige toetsenist/componist (Tom schreef onder andere Divergence)! Bij deze enkele van de intro’s die Willem voorafgaand aan 100 Words speelde, al deed hij dit een enkele maal zonder het uitgebreide intro. Toch herkende het publiek steeds vaker 100 Words wanneer Willem met de ‘fantasy’ begon.

We waren al jaren, voordat we in 2006 een reünie organiseerden, gestopt. De reünie-optredens op 19 en 20 maart 2006 was het laatste wat we deden. Het zou het allerlaatste optreden zijn, al waren er die meer wilden. Helaas kwam dat er niet meer van, met als belangrijkste reden dat Willem in 2012 overleed.

Redactie: nieuwsgierig als we zijn vroegen we zanger en componist van 100 Words, Guus Willemse, of de tekst een ode aan zijn vrouw is? Ik laat het graag aan de luisteraar over om te bepalen voor- of over wie ik mijn liedjes schreef. 

In 1991 werd 100 Words vertaald voor Paul de Leeuw, die het op Voor U, Majesteit zette. Wat is jouw mening over deze vertaling en uitvoering: bar slecht, een belachelijk slechte vertaling en een auteursrechtelijke misstap van mijn toenmalige uitgever, die de vertaalster een percentage van mijn deel van de auteursrechten meende te moeten geven. Ergo, een componist zou een embargo moeten kunnen uitspreken over een cover als deze niet aan de minimale kwaliteitseisen voldoet.

3 comments

  1. Vanaf de eerste keer dat ik dit nummer hoorde op It’s Only Just Begun, was, ben en blijf ik onder de indruk van de eenvoud en zijn pracht.
    De live intro’s waren inderdaad fantastisch. Ook tegenwoordig staat dit nummer nog in elke playlist die ik maak. Ook de kinderen zijn het gaan waarderen door de talloze keren dat het nummer in de auto op weg naar vakantie of terug, op de cassettespeler, de CD speler en nu Spotify langskwam. Altijd even stil en dan zacht de tekst meezingen.
    Hele mooie herinneringen aan.
    En die versie van Paul de Leeuw sucks inderdaad.
    Dank voor zo’n monument.

  2. Guus, in mijn ogen ben je nog steeds de beste rock stem en bassist van Nederlandse bodem.
    Waar andere Nederlandse zangers duidelijk met een vet polder accent Engels zongen, was jij echt de enige die internationaal klonk.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.