Midden jaren tachtig bestond de apartheid nog, al zat het begin van het einde er voorzichtigjes aan te komen. Pieter Willem Botha, voorstander van het misselijkmakende systeem was nog president van Zuid-Afrika. Botha was een foute man, al voerde hij al een ietwat soepeler beleid. Hij was opvolger in een rij die lang geleden begon bij de kolonisatie en slavernij door Jan van Riebeeck en waar Hendrik Verwoerd eind jaren veertig van de vorige eeuw de apartheidswetten opstelt. Yep, beide Nederlanders en apartheid is waarschijnlijk ook ons meest gebruikte leenwoord. Nee, niet iets om trots op te zijn. Gelukkig voor Zuid-Afrika kreeg Botha een lichte beroerte en trad hij onder druk af. Willem de Klerk volgde hem op en, in de tijd dat in Berlijn de muur viel en er door de hele wereld een verlichte periode begon, versoepelde hij het apartheidsregime verder en maakte er tenslotte een eind aan. Zijn meest memorabele maatregel: de vrijlating van Nelson Mandela.
Al vanaf het begin dat er muziek wordt gemaakt, wordt dit medium gebruikt voor protest. Met Lead Belly, Woody Guthrie, Pete Seeger en, iets later, de grote animator Bob Dylan, werd het een gewaardeerd genre, vooral in de sixties. Ook in de jaren tachtig – de no future jaren – zijn de nodige protestsongs uitgebracht en de laatste jaren is er weer een opleving ‘dankzij’ The Donald. Radio Africa van Latin Quarter was er eentje uit de eighties, over het nieuws van Radio Africa dat helaas alleen slechte berichten bevat:
I’m hearing only bad news from Radio Africa
Hearing only sad news from Radio AfricaThey’ve still got trouble with a monster in the South
Heads buried deep in that lion’s mouth
Like a jaw snapped shut, it keeps them apart
If that jaw got broken it would be a start
Latin Quarter is een divers Brits gezelschap met voortdurende aandacht voor ongelijkheid. Na een eerste periode (’83 – ’99) is de band sinds 2011 weer actief. In die eerste jaren hadden zij een viertal hits. De grootste en meest beklijvende is Radio Africa, die eenmalig, in 2000, de positie van 1576 bekleedde in de Top 2000. Hun grootste wapenfeit hier in Nederland. Dat wapen is het woord. Het vrije woord wel te verstaan, want dat bestaat in West-Europa nog steeds, al is de verlichting die werd gesymboliseerd door de val van de muur en het vrijlaten van Mandela, ook hier goeddeels verdwenen. Je mag nog zeggen wat je wilt, maar o wee als het de gekkies, trollen en anoniemen van Twitter niet bevalt. Ook in de politiek: nationalisme, homeopathische verdunning, testosteronbommen. De roep om deportatie is niet ver weg.
Gelukkig gaan er altijd weer tegenstemmen op. Stemmen van redelijkheid, bij Latin Quarter verwoord door het hoge en lichte stemgeluid van Steve Skaith met de er omheen gevouwen fretloze bas, omgeven door de versluierde toetsen en de beide zangeressen die From Radio Africa reciteren. De naar reggae nijgende slag. Ondanks de mistroostige boodschap een prachtig nummer. Misschien moest er maar eens een re-issue komen en kan in het refrein naast I’m hearing only bad news from Radio Africa nu ook Hearing only sad news from Radio Europe worden gezongen.
Geweldig nummer, nog steeds.