Jeroen Verheij. Als je je niet bezig houdt met house en techno zegt die naam je misschien niet zo veel. En toch is het een levende legende. Want Jeroen zit achter grote projecten als Secret Cinema en Grooveyard. Klassiekers als Timeless Altitude, Sonar System, Watch Me Now en Mary Go Wild komen van zijn hand. Die laatste titel is uiteindelijk zelfs de naamgever van een fantastisch boek over de historie van de house. En sindsdien ook een winkel en vinylclub.
Toen ik als tiener beginnend house-DJ was hebben veel van Jeroen’s platen mijn DJ-sets opgesierd. Timeless Altitude kwam regelmatig langs, maar vooral de muziek die Jeroen onder de naam Grooveyard maakte was populair bij mij. Toen Watch Me Now uitkwam was ik al heel snel verkocht, en later kwam ook Mary Go Wild uit. Veel mensen hebben danzij de muzikale kunsten van Jeroen en de (misschien iets minder in het oog springende) DJ kunsten van mij staan dansen en een goeie tijd gehad.
En toch: Watch Me Now en Mary Go Wild kregen de meeste aandacht, terwijl de andere nummers op deze releases net zo goed of misschien nog wel beter waren. Natuurlijk is het “tu du du tie du du du”-pingeltje in Watch Me Now erg aanstekelijk, om maar niet te spreken van de hypnotiserende geluiden in Mary Go Wild. En grappig genoeg is Watch Me Now eigenlijk het B-kantje van de release, toch kreeg die veel meer aandacht. Maar als je echt wou dat mensen uit hun dak gingen dan had je de A-kant van Watch Me Now nodig. Hard Groovin’ beukt lekker door namelijk. De beat loopt lekker door, maar ook de “melodie”, de percussie, alles klopt gewoon voor de dansvloer. Nee, het nummer valt misschien wat minder op dan Watch Me Now of Mary Go Wild, maar wat heb ik deze veel gedraaid. En mensen gingen los. En dat maakte mij dan weer blij.