Wat krijg je als je witte en bruine rum mengt met cointreau, amaretto en suikersiroop en het geheel aftopt met verse munt en limoensap? Behalve een alcoholvergiftiging iets, dat op de menukaart van menige cocktailbar prijkt. Al zal mijn eerste associatie bij Mai Tai voor altijd het trio zijn, dat geschiedenis schreef èn ten gehore bracht op het podium van Nederland Muziekland. Waar paai je een toekomstig historicus als ik beter mee? Het nummer History bleek overigens een minder grote hit (22) dan ik me meende te herinneren. Die eer valt te beurt aan het spannende en sensuele Female Intuition.

On-Nederlands goed: Jetty Weels, Mildred Douglas en Carolien de Windt bestormden er in februari van het jaar negentienhonderdenzesentachtig de top 10 mee. In het persoonlijke overzicht van deze vroege lijstjesmaker haalden ze natuurlijke de eerste plek. Iets van credits moeten we gunnen aan een zeker producer- c.q. songschrijversduo met de oerhollandse namen Fluitsma & Van Tijn. Verantwoordelijk voor meer dan tachtig hits (Richenel, Dolly Dots, Edsilia Rombley) èn het thema van de familie Knots. Voor het gemak vergeven we ze maar de intussen historisch achterhaalde Postbank-draak.

Het talent van Mai Tai kwam niet uit de lucht vallen: eerder waren de afzonderlijke leden verantwoordelijk voor de vaderlandse discokneiter My Feet Won’t Move van Fruitcake (met Mildred Douglas in de gelederen) en het onvergetelijke koortje dat Frank Boeijen’s Kronenburg Park naar een dramatisch hoogtepunt tilde (En nu állemaal: ‘Hah-hah-hah-hah-hah-hah-hah’). Hun debuutalbum sloeg in als een bom en leverde maar liefst vier hitsingles op, waaronder hun grootste Europese hit met het voornoemde History. Met Female Intuition bewezen ze zich pas ècht als de Pointers Sisters van de Lage Landen.

In de tweede helft van de jaren tachtig doken ze nog geregeld op in de hitlijsten, al zouden ze met de komst van house al gauw overvleugeld worden door de talloze klonen van Ray & Anita. Nadat Douglas de groep in ’89 verliet voor een solocarrière, ging de groep tijdelijk uiteen. Sindsdien volgden verschillende reünies in wisselende samenstellingen, met in 2011 de definitieve terugkeer van De Windt tot de gelederen. In 2022 vierde de band zijn 35-jarig jubileum. Je kunt je met recht afvragen: waar waren ze vorige maand, toen ons platform in het teken stond van Vrouwen Aan De Top?

On-Nederlands Goed is een vreselijke term. Misplaatst calvinisme. En daarmee typisch Nederlands. On-Nederlands Goed impliceert dat er normaal gesproken weinig soeps uit Nederland komt en dat de uitzondering die regel bevestigt. Wat een flauwekul. Er komt al decennia fantastische, schitterende, geweldige, toffe muziek uit Nederland. Aandacht voor vergeten parels en nooit ontdekte muzikale schatten. Uit Nederland.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.