Soms komt er een nummer voorbij dat je niet alleen hoort, maar echt voelt. Along The Road van Lexi Jones is precies zo’n liedje. Lexi Jones is misschien nog geen gevestigde naam in het grote muzieklandschap, maar geloof me: dat is slechts een kwestie van tijd.
Dat ze niet vaak afgespeeld wordt op bijvoorbeeld Spotify, Along The Road heeft net over de 100.000 streams, verbaast mij wel. Zeker omdat Lexi de dochter is van, jawel, David Bowie (één van de meest beblogde (leuk woord) artiesten op dit medium). Toen Bowie in 2016 overleed was Alexandria Zahra Jones, zoals haar volledige naam luidt, nog maar 16. Ze was, net als haar vader, wel erg creatief. Ze maakte eerder al kunst, met name schilderwerken. Check ook haar website waarop al haar kunstuitingen in beeld worden gebracht. En te koop zijn.
Toen ze ontdekte dat ook muziek tot haar passies behoorde kwam er in 2021 ook een liedje. Toch duurde het tot dit jaar dat haar debuutalbum werd uitgebracht. Dit hele album staat eigenlijk in het teken van haar ontwikkeling als kind, tiener tot volwassene. Waarbij haar overleden vader een grote rol speelde. Deze wordt dan ook veelvuldig, hetzij impliciet, genoemd in haar songteksten. De plaat wordt gekenmerkt door een mellow sound, waar repeterende melodieën geen uitzondering zijn. Samen met de heerlijk zangstem van Jones vormt dit alles een schitterend geheel.
Along The Road is zo’n nummer waarin alles samenkomt. De tekst spreekt over onderweg zijn, zowel letterlijk als figuurlijk. Het gaat over groeien, loslaten, maar ook over het vasthouden aan herinneringen die je vormgeven. De melodie is dromerig, met subtiele strijkers, terugkerende piano en zachte percussie die je als luisteraar omarmen. Het refrein voelt alsof ze wil zeggen: “thuis is mijn rots in de branding, waardoor ik verder kan ondanks de pijn uit het verleden”.
Hierbij moet de rol van haar moeder, topmodel Iman Abdulmajid, ook niet worden onderschat. Een krachtige persoonlijkheid. Die ondanks haar famous face en werk het gezin van Bowie beschermt en eigenlijk heel lang buiten de schijnwerpers wist te houden. Respect voor hoe ze als gezin opereren in een wereld vol nieuwsgierige paparazzi en meninkjes.
Wat ik persoonlijk zo mooi vind aan dit lied, is hoe het rust brengt. In een wereld die constant raast, nodigt dit nummer je uit om even stil te staan en gewoon te zijn. Ik ontdekte het toevallig via een afspeellijst, maar inmiddels staat het op repeat tijdens mijn dagelijkse wandelingen.
Ik hoop dan ook dat Jones in de toekomst meer aandacht krijgt dan ze nu heeft met haar muziek. En dat niet alleen de snobs en connecties uit de business de weg naar haar muziek weten te vinden. Een vrouw die volledig op eigen benen staat en klaar is om de wereld te laten zien en horen waartoe ze in staat is.
De grootste muzieksterren van het moment zijn vrouw. Billie Eilish, Maan, Charlie XCX, S10 en Dua Lipa. Taylor Swift, Froukje en Beyonce. Chappell Roan. En vele, vele anderen. Dan hebben we het nog niet eens gehad over de zegetocht van Olivia Rodrigo op de laatste Pinkpop. De argeloze luisteraar denkt: de emancipatie in de muziekindustrie is geslaagd.
De Snob 2000 van afgelopen jaar laat een ander beeld zien. Bettie Serveert staat dan nog op 3 maar de eerste vrouwelijke soloartiest zagen we pas op 29. De Top 2000 maakt het nog bonter. En als we heel eerlijk zijn, schrijven wij van Ondergewaardeerde Liedjes vaker over muziek van mannen dan van vrouwen. Deze zomer zetten we dat recht. De hele maand augustus luisteren wij naar en schrijven wij over de allermooiste muziek van zangeressen of acts met een vrouwelijke blikvanger.
Luister alle liedjes terug:
