Tropicália is een samensmelting van traditionele Braziliaanse popmuziek en de meer Amerikaans georiënteerde Rock-’n-Roll en Avant-garde muziek. Caetano Veloso is één van de spilfiguren van deze muziekstijl. Hij schreef onder andere het nummer Baby. In 1968 kwamen er twee versies van uit. Je had een single van de zangeres Gal Costa en ook verscheen het nummer als albumtrack op het debuutalbum van Os Mutantes.
Toen dit nummer werd geschreven en uitkwam was er sprake van een militaire dictatuur in Brazilië. Het rechts-nationalisme vierde hoogtij in het land. De machthebbers waren niet blij met de Tropicália-beweging. Eén van de meest opvallende aspecten van het nummer Baby is dan dat de titel een Engelstalig woord is en dat er voor een klein deel in het Engels wordt gezongen. Ook de zin Você precisa aprender inglês (je moet Engels leren) is opvallend. Dit was waarschijnlijk geen sneer of sarcasme, maar meer een teken van de warme belangstelling voor wat er cultureel gezien gebeurde in de Engelstalige gebieden. Zulke uitingen brachten meer risico met zich mee dan je wellicht nu zou bedenken. In 1969 is Veloso uiteindelijk ook gearresteerd, samen met de eveneens zeer bekende Tropicália-muzikant Gilberto Gil. Ze werden verbannen en woonden een tijd in London.
Zo is het gezien de context nog wel spannend waar Baby nu precies over gaat, terwijl het thema in eerste instantie zo eenvoudig lijkt. Maar wat buiten kijf staat is de mate waarin dit nummer weet te bekoren. Persoonlijke noot: ook al gaat het liedje waarschijnlijk niet over een letterlijke baby, voor mij werkte de versie van Gal Costa uitstekend als soundtrack rond de geboorte van mijn dochtertje. Het was voor mij dé track die maar in mijn slapeloze hoofd bleef ronddolen. Costa zingt namelijk buitengewoon, haar stem is intiem en liefdevol tegelijk. Bovendien is de instrumentatie van dit nummer prachtig en lang niet gemakzuchtig. Net als Veloso is Gal Costa onlosmakend verbonden aan de Tropicália-beweging. Baby was haar eerste grote solohit in Brazilië.
In die tijd werkte Veloso ook veel samen met Os Mutantes, de Psychedelische rockband uit São Paulo. In 1968 kwam het legendarische debuutalbum uit van deze mutanten. Het titelloze meesterwerk is een krachtige en revolutionaire blend van traditionele Braziliaanse muziek en Britse en Amerikaanse Psychedelica. Wereldwijd bestaat er veel erkenning voor dit album (en voor deze band in algemene zin). Het album zit tjokvol gekte en aanstekelijke parels, waaronder het onvergetelijke A Minha Menina. En dus ook Baby. De versie van Os Mutantes mist uiteraard het markante stemgeluid van Costa en de prachtige orkestratie, maar aan de andere kant is deze speelse rockband-variant op een eigenzinnige manier net zo goed een klassieker.