Vanaf 1979 had ik een heel goede vriend; een echt maatje. We maakten de buurt figuurlijk onveilig en waren altijd in voor een geintje. Brutaal en recht voor z’n raap. Kennelijk vonden vrouwen deze manier van communiceren aantrekkelijk want aan aandacht hadden we geen gebrek.
Come inside, you know it’s time
Slip behind the veil
Take a seat, it’s all for you
Baby, just inhale
Een reëel zelfbeeld is wel belangrijk en dus wanneer we op de verre stranden in onder andere Argentinië en Brazilië vertoefden wist ik donders goed dat de schone dames niet in mijn uiterlijk of fysiek geïnteresseerd waren. Nee, ik was een mogelijkheid tot een ander en in hun ogen beter leven. Mijn maat daar aantegen leek die boodschap niet op te pikken. Ik zei nog dat hij niet moeders mooiste was en dat in de favelas (een aantal wijken verderop) heel veel mensen een andere toekomst najoegen en daar vrijwel alles voor willen doen. Het bleek tegen dovemansoren gezegd, want hij viel als een blok voor een lokale heupwiegende schone.
All that you dreamt of since you were a boy
Standing before you, dancing around you, enjoy
Lady Madonna, Helen of Troy
She’s Cleopatra, Deadly Delilah, decoy
Ook na terugkomst hield hij contact met haar en ging vrij snel alleen weer terug. Na de derde keer vertelde hij mij dat ze naar Nederland zou komen en dat hij garant ging staan. Weet je het wel heel erg zeker, vroeg ik nog, want mijn kapper was er ook ingetrapt en die had inmiddels een criminele familie over, bedreigingen aan zijn adres en zijn goedlopende zaak was financieel naar de knoppen. Ja en ze neemt haar zoontje mee, was het antwoord. Pas je goed op?!, zei ik nog.
Is it a push or a dive?
She’ll stick you head in the beehive
And you’ll take anything just to feel alive
Binnen een paar maanden zat ze met kip. Voor degenen die niet weten wat ik bedoel: ze was zwanger. Natuurlijk, dacht ik…daarmee heeft ze een permanente verblijfsvergunning geregeld. Ik ben nog naar twee feestjes geweest, maar zag alle Nederlandse vrienden afhaken. Het huis was gevuld met Portugees sprekende mensen en helaas voor mijn maat begreep hij er geen woord van. Afijn, om een lang verhaal kort te maken. Het meegereisde zoontje bleek verwend en onhandelbaar en binnen twee jaar was de scheiding een feit. De laatste keer dat ik hem sprak zei ik – recht voor z’n raap zoals hij gewend was – dat hij gebruikt was. Ik weet niet of toen de realisatie insloeg of de aanhoudende weigering het te geloven, maar de boodschapper werd afgeschoten. De vriendschap ging als een nachtkaars uit.
All of your nightmares since you were a boy
Standing before you, dancing around you, enjoy
Lady Madonna, Helen of Troy,
She’s Cleopatra, she’s your Medusa, destroy
Gisteren kwam het tweede album van de Noorse band Meer uit; een achtmensformatie die een mix van pop en progressieve rock maken. Ooit als een duo in 2008 in Hamar begonnen als Ted Glen Extended, die in 2012 een EP uitbracht waarvan Cabin Pressure een lokale radio hit werd. In 2016 kwam hun debuutalbum uit.
Hun nieuwste Playing House is een prima album; kant A van de dubbelelpee is zelfs bovengemiddeld goed. Wederom een bewijs dat er tegenwoordig heel veel goede muziek uit de Scandinavische landen komt. De eerste single is Beehive, dat als een Wall of Sound over je heen walst. Ik vroeg gitarist Eivind Strømstad naar de achterliggende gedacht van het lied. In eerste instantie dacht ik nog dat het over de bijenstand ging, of de bloemetjes en de bijtjes. Het bleek dichter bij het tweede te horen. We use a beehive as symbol of a messy or dangerous situation that the character of the song is finding himself in. The character meets a sort of femme fatale that he knows won’t be good for him, but still he can’t turn away even though he knows perfectly well that he’ll end up being stung. Does that make sense?
Ja, dus.
Eén vraag blijft. Wat doen ze daar in Noorwegen in het water dat er constant nieuwe fantastische releases uitkomen?