Op 19 september 1985 staat er in de Amerikaanse Senaat een rechtszaak op de agenda onder de noemer: Porn Rock. Tegenover elkaar stonden enerzijds de muzikanten Frank Zappa, John Denver en Dee Snider en anderzijds de Parents Music Resource Center (PMRC). Deze laatste was een commissie die vond dat de subtiliteiten in de popmuziek waren ingewisseld voor expliciet taalgebruik en ze vond dat geweld, seks, drugs en occultisme in de muziek verheerlijkt werden. Als voorbeeld van deze verloedering had de PMRC een lijst samengesteld met muzieknummers; de Filthy Fifteen. Zoals te verwachten, was de publicatie van deze Vieze Vijftien juist een enorme boost voor deze artiesten. In deze blog komen tweewekelijks alle vijftien liedjes voorbij, met steeds de vraag: waarom de PMRC ze vies, vuil of zelfs vulgair vond?
Venom – Possessed
Voor occultisme klopte de PMRC op de juiste deur. Venom wilde de ultieme Shock Rock maken. Zanger en gitarist Conrad Lant (artiestennaam Cronos) vergeleek zijn muziek met het kijken naar horrorfilms. Cronos beschouwde zelfs Ozzy niet als de Prince Of Darkness maar als een Ongelovige Thomas. Hoe kan je nu over Satan zingen maar als de spanningsboog op z’n hoogst is roepen: ‘Oh, No, No, Please, God, Help Me!?’
Eigenlijk was de band gedoemd om onder de oppervlakte te blijven. Daar waar generatiegenoten Iron Maiden, technisch en melodieus veel vaardiger, eigenhandig de British New Wave of Heavy Metal veroorzaakten bleef Venom bij het grote publiek onbekend. Ze hadden zeker wel invloed. Hun tweede album Black Metal deed het goed bij jongeren in Scandinavië en kreeg daar een geheel eigen gevolg. Met een metal-scene die zich naar het album vernoemden. Het grote succes bleef weg en de band dreigde weg te kwijnen in een cult-scene.
Venom’s vierde album Possesed kreeg slechte kritieken. Het was de eerste plaat die werd opgenomen in een andere studio. Hierdoor waren het geluid en de stijl beduidend anders dan van het voorgaande werk. De verkoopcijfers vielen bar tegen. Totdat… op de een of andere ondoorgrondelijke manier de PMRC terechtkomt bij het titelnummer Possessed en deze bij de Vieze Vijftien plaatste. Zelden werd een underground album zo goed verkocht.
Heb je de vorige song uit de Vieze Vijftien gemist? Dat maakt helemaal niet uit want hier kan je hem terugvinden: ondergewaardeerdeliedjes.nl/viezevijftien
