Op 19 september 1985 staat er in de Amerikaanse Senaat een rechtszaak op de agenda onder de noemer: Porn Rock. Tegenover elkaar stonden enerzijds de muzikanten Frank Zappa, John Denver en Dee Snider en anderzijds de Parents Music Resource Center (PMRC). Deze laatste was een commissie die vond dat de subtiliteiten in de popmuziek waren ingewisseld voor expliciet taalgebruik en ze vond dat geweld, seks, drugs en occultisme in de muziek verheerlijkt werden. Als voorbeeld van deze verloedering had de PMRC een lijst samengesteld met muzieknummers; de Filthy Fifteen. Zoals te verwachten, was de publicatie van deze Vieze Vijftien juist een enorme boost voor deze artiesten. In deze blog komen tweewekelijks alle vijftien liedjes voorbij, met steeds de vraag: waarom de PMRC ze vies, vuil of zelfs vulgair vond?

Mary Jane Girls – In My House

Mary Jane Girls is er een uit de koker (mag ik dat zeggen?) van niemand minder dan Super Freak Rick James. En ook deze meisjes lijken van het soort dat je niet meeneemt naar je moeders huis. De Mary Jane Girls waren de achtergrondzangeressen in James’ band. Op zijn aanraden tekende de meidengroep een contract bij Motown.

Dat de PMRC het allemaal maar niets vond is duidelijk. Voor James zat er wel een groter doel achter een band met schaarsgeklede vrouwen. Hij wilde een zwarte meidengroep aan het firmament die zongen over de echte relaties. James wilde dat zwarte meiden alles ter sprake konden brengen; liefde, pijn, geld, macht en haat. Wetten in natuursteen gebeiteld voor een zwarte vrouw. ‘De Mary Jane Girls zijn de dames in avondkleding die het punk-ding doen,’

Een veel groter maatschappelijk doel dus. Door de starre blik op platvloersheid mist de PMRC veel onderliggende lagen en wordt steeds een eendimensionaal beeld van een artiest neergezet. Welk punt waarschijnlijk ook gemist werd is dat de band vernoemd werd naar Rick James’ single Mary Jane, dat gaat over marihuana.

Mary Jane Girls zijn vaak vergeleken met Prince’ Vanity 6. Rick James zelf beweert dat hij al veel eerder was met het concept. Maar daar kun je vraagtekens bij plaatsen. James droeg eigenlijk alleen frontvrouw Joanne ‘Jojo” McDuffie aan bij Motown, maar door miscommunicatie werd een deal gemaakt voor een meidengroep. Er moest snel geïmproviseerd worden en dat was het moment dat alle achtergrondzangeressen hun intrede maakten.

Heb je de vorige song uit de Vieze Vijftien gemist? Dat maakt helemaal niet uit want hier kan je hem terugvinden: ondergewaardeerdeliedjes.nl/viezevijftien

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.