Een beetje vaste lezer van dit platform denkt waarschijnlijk meteen, Caesar in deze “Vrouwen aan de top maand”, hoezo? Een logische vraag. Immers staat deze Amsterdamse band zonder kapsones toch vooral bekend om de kenmerkende raspende stem van zanger Roald van Oosten bij hun stevig rockende nummers. En dat klopt inderdaad, dat is waardoor ze vooral bekend zijn en ook wel hun handelsmerk. Met nummers als Before My Head Explodes en Situations Complications (het anthem op de festivals eind jaren ’90) staan ze voor altijd op de alternatieve nederpopkaart.
Maar Caesar was zoveel meer dan alleen deze twee nummers en zanger Roald (hoe goed ook!). Allereerst bestond de band uit nog twee leden, bassist Sem Bakker en drumster Marit de Loos. En met name die laatste verdient een podium in deze rubriek. Haar drumspel geeft de band haar kenmerkende sound. Tevens voorziet zij als zangeres een aantal nummers van de band met een niet te missen achtergrondvocaal, co-zang in het refrein (Stains maar ook het nummer Life Support) of de lead zoals bij Horrorscope.
Maar eerst even terug naar eind jaren ’90. De band beleeft haar hoogtepunt met het album No Rest For The Alonely. Dit is de opvolger van hun debuut Clean uit 1996 wat werd geproduceerd en uitgebracht op het dan nog piepjonge Excelsior Recordings. Het tweede album is echter de definitieve doorbraak mede dankzij de goed geproduceerde liedjes. Situations Complications springt eruit, niet alleen vanwege de zang maar ook door de dwingende basloop en bovenal het gortdroge maar oh zo strakke drumwerk van Marit. Een knap staaltje vakmanschap en zoveel talent, wat mij betreft het wapen dat het gehele album zijn draagkracht geeft. Ondergewaardeerd dus, om maar eens dicht bij huis te blijven.
Na dit succes neemt de band een heel gedurfde stap. Het nieuwe album moet een nog completere en vollere sound krijgen en ze worden zelfs gevraagd door niemand minder dan producer Steve Albini (o.a. Pixies, Nirvana) om het derde album bij hem in Amerika op te nemen. Want ja, de verwachtingen voor een nog beter derde album zijn hooggespannen en die kan Steve wel helpen inlossen. In 2000 verschijnt dan het album Leaving Sparks. Uitstekend geproduceerd met gevarieerde liedjes vol rijke composities, zowaar aangevuld met elektronisch orgel en strijkers. Maar het lost de belofte van het smachtende publiek niet in. Het is niet de verwachte indierockplaat met knallers maar een veel ingetogener, bijna akoestisch album. De verkoopcijfers vallen tegen en als band moet het frustrerend zijn geweest om deze nieuwe creativiteit zo bekritiseerd te zien worden.
Ik kocht het album destijds blind en draaide het de eerste weken helemaal stuk. Natuurlijk was het anders en zeker even wennen, maar na een aantal luisterbeurten was ik enthousiast en verkocht. Prijsnummer van dat album voor mij was Right From Wrong. Een intieme semi ballade met de prachtige leadzang van Marit. Zij legt zoveel gevoel in dit nummer door haar zachte zang die onschuldig en breekbaar klinkt onderwijl zingend over zwaardere thema’s als het verwerken van pijn als onderdeel van het leven. Een heel ander Caesar dus maar wat mij betreft één van hun beste nummers. Het nummer werd geheel terecht de tweede single van het album maar deed – uiteraard – niets in de Nederlandse lijsten. Tijd dus om Marit alsnog dit podium te geven in deze speciale maand. Een verdiende plek in deze eregalerij met dit geweldige nummer!
De grootste muzieksterren van het moment zijn vrouw. Billie Eilish, Maan, Charlie XCX, S10 en Dua Lipa. Taylor Swift, Froukje en Beyonce, Chappell Roan. En vele, vele anderen. Dan hebben we het nog niet eens gehad over de zegetocht van Olivia Rodrigo op de laatste Pinkpop. De argeloze luisteraar denkt: de emancipatie in de muziekindustrie is geslaagd.
De Snob 2000 van afgelopen jaar laat een ander beeld zien. Bettie Serveert staat dan nog op 3 maar de eerste vrouwelijke soloartiest zagen we pas op 29. De Top 2000 maakt het nog bonter. En als we heel eerlijk zijn, schrijven wij van Ondergewaardeerde Liedjes vaker over muziek van mannen dan van vrouwen. Deze zomer zetten we dat recht. De hele maand augustus luisteren wij naar en schrijven wij over de allermooiste muziek van zangeressen of acts met een vrouwelijke blikvanger.
Luister alle liedjes terug: